علي قيد العشق

علي قيد العشق(الفصل السابع والعشرون)

علي قيد العشق(الفصل السابع والعشرون)

دائمًا نقول عمّا مضىٰ بـِ أنه .. زمن جميل ..
وَ لكنّنا وقتها لم نكن نشعر بِـ جماله ، فقط شعرنا بِـ جماله بعد رحيله ، وَ أصبحنا نردّدها بِـ إبتسامةٍ باهتة .. ” كان زمنًا جميلاً “
وَ ليتنا ندرك أن أيامنـــــا هذه أيضاً ستكون غداً ..
    ” ماضٍ جميل “..
مشكلتنا أنّنا نستشعر جمال الأشيــــــاء فقط بعد فقدها ..
نفتقر جداً لـِ ثقافة ” عيشوا اللحظة “..
نفتقر لِـ مبدأ الإستمتاع بِـ أصغر الأشيــــاء ، وَ نبحث دائمًا عن أكبرها ، وحتى عندما نجدها لا نستشعرها

صباحا ف المستشفى
رمشت بعيونها حتي استقرت الرؤيه نظرت حولها وجدت مازن ينام على كرسي بجانبها ويمسك يدها ويسند رأسه بجانبها  تأملته بحب وهمسة: مازن مازززن !!
نهض بسرعه وغمغم: مرام كويسه ولا ايه ؟! 
ايوه انا صاحي !!
ضحكت بخفوت وإشارة له : اهدي يا مازن مفيش حاجه أنا تمام ؛
نظر له ووضع يده ع قلبه وتنهد قائلا: الحمد لله صحيتي !!
دلك عنقه المتشنج وقال : عامله ايه دلوقتي يا حبيبتي ولا اقول يا يا سيادة النقيب ؟!
ابتسمت له ورفعت حاجبها بدهشة وهمسة: الحمد لله ؛ انت عرفت ازاي اني….
قاطعها بغيظ :  نقيب ف الأمن الوطني ! مش دكتور ف الجامعه ..ولا حتي بنت عم ممدوح ..ويا تري اسمك ايه ؟!
ابتسمت برقه وهمسة: مرام بجد ؛

مسك يدها وقبلها وتمتم: عشان كده مكنتيش عايزه نتجوز ؟!
هزت راسها وردت : كنت عايزني اتجوزك ازاي وانا ف مهمه زي دي أقلهم معلش يا فندم هروح اتجوز وراجعه ؟!!
ضحك بشده وقال: اه فيها ايه عادي !
نظر له واقترب منها وهمس: أنا بحبك اوي يا مرام وفخور بيكي بجد ؛؛
…………………………………..
ف غرفه عهد …

استيقظت عهد ع لمسه حنونه ع وجهه فتحت عيونها ببطئ وجدته بجانبها ويضمها وكأنها أثمن ما لديه ف الحياه ابتسم لها بعشق وغمغم: صباح الخير يا مدلع ..
نظرت له وردت: صباح الخير ..

  • عامله ايه دلوقتي يا عهدي .
    هزت راسها وترقرقت الدموع ف عينيها وتمتمت: الحمد لله احسن بجد يا فريد أنا مش مصدقه اللي حصل كنت هموت من
    وضع يده على شفتيها ورد بحسم : اشش اوعي تكملي يوم ما اسمح أن حد يمس شعر منك اكيد هكون أنا اللي ميت يا عهد ..

لفت ذراعيها حول عنقه وشدد عليه وهتفت : لالاا ووالنبي متقلش كده انا روحي متعلقه بروحك انت كل حياتي ؛

مسح ع ظهرهابرفق وقال: انسي يا قلبي قلتلك مليون مره متخفيش من حاجه وانا جمبك طول ما أنا عايش حتي لو بعيد عنك بس عيوني عليكي يا عهدي …

تذكرت عهد مرام وجلال وحاولت النهوض وهتفت: مرام دي كانت معاها مسدس و جلال الأمن برضو !!

ابتسم فريد رد : حبيبي مرام جلال شغالين معايه ..
نظرت له بدهشة وردت: شغالين معاك ازاي والجامعه ؟!
نظر لها بحنان وهمس: تعالي ف حضني وانا هشرح لك كل حاجه …
……………………………………..
بعد مرور يومين ..

خرجت عهد من المستشفى واصطحبها فريد الي فيلا احمد الصياد ..
نظرت له بدهشة وقالت : احنا هنروح الفيلا ليه مش شقتنا ؟!

  • حبيبي الشقه اتقتل فيها قتيل دلوقتي مسرح الجريمة مينفعش ندخلها لحد التحقيق ما يخلص وبعدها هبيعها واجبلك شقه تانيه ؛؛

حدقت بذهول وهتفت: قتيل ف شقتي ؟!
هز رأسه وتمتم: اه الشخص اللي كان مع بت الكلب دي ومرام خلصت عليه !

صف السياره وترجل وفتح الباب وساعدها ف النزول ودلف الي بهو الفيلا استقبلتهم حنان وسما وهويدا بفرحه وجلسوا يتبادلون أطراف الحديث ..

ربتت حنان ع يدها وقالت: الف حمد لله على السلامه يا حبيبتي قدر ولطف ..
اومات بخفه وقالت: الله يسلمك يا نونه ؛؛
هتفت هويدا بدهشة: أنا مش عارفه ده حصل ازاي عمر بيقول حراميه بجد يا جماعه ؟!
اوما فريد وقال : اه حراميه وربنا ستر !
ربتت سما ع ذراع عهد وهتفت : الحمد لله يا عهد ربنا سترها معاكي ؛
تمتمت عهد وفريد : بالحمد لله ؛؛

نهض فريد وهتف: طيب تعالي يا عهد اطلعي ارتاحي حبيبي !!
اومات برأسها وتحركت قبض ع يده وسحبها وصعد الدرج إلي غرفته …

دلف الغرفه واغلق الباب خلفه بهدوء وضمها بحضنه وهمس في أذنه: انتي كويسه حبيبي ؟!
اومات برأسها بخفه وهمسة: طول ما أنا ف حضنك !

مسح ع ظهرها وقال: عايزك متخفيش من حاجه ابدا حتي وانتي بعيده عن حضني هتفضلي تحت عيني !

قبض ع يده وسحبها الي الشرفه وأشار إلى حديقه الفيلا وقال : بصي الحراسه ف كل مكان الفيلا متأمنه كويس اوي ؟!
نظرت إلى الحراسه ثم نظرات إليه وردت : أنا مش بطمن غير معاك يا فريد ؛

  • وانا معاكي يا قلبي أنا بحاول اطمنك بس …
    وضعت راسها ع صدره الصخري وهمسه: أنا بطمن بيك انت بس يا فريد !
    مسح ع حجابها وسحبه براحه ووضع يده تحت ذقنها ورفع وجهها إليه وغمغم: وانا معاكي يا قلب فريد وعمره ؛؛

اقترب منها وهمس: بقول ايه !!
عهد : فريد لا احنا مش ف بيتنا مينـ…
ابتلع اعتراضها بجوفه وهو يلتهم شفتيها بعنف لحظات وتحول اعتراضها الي تجاوب معه ظل يقبلها ويمتص شفتيها حتي شعرت بنفاذ الهواء من رئتيها …
لكزته بخفه حرر شفتيها ونزع سترته واقترب منها وطاف بشفتيه علي عنقها .. ويده تمسح على بطنها والاخر تحاوط خصرها بحميميه .. رفع يده وفك سحاب الفستان واسقطه أرضا .. وهو يلتهم عنقها بشوق عارم .. حملها بين أحضانه وهو يلتهم شفتيها بهدوء وسار بها الي الفراش ووضعها برفق ..

وهمس: وحشتك يا قلبي ؟!
هزت راسها وهمسة: اااه اوي ؛
اقترب منها أكثر وهبط ع شفتيها بقبله عميقه وكأنه يرتشف من شهدها اكسير الحياه ..

انزل حملات قميصها بأصابعه وسحبه براحه حتي اخر قطعه ترتديها بهدوء وراحه مثيره…
نزع تيشرته والقاه أرضا وهبط عليها ومسح ع بطنها وقبلها برقه نظرت له بعشق واصابعها تغوص ف شعره الكثيف ..
ارتعشت أطرافها وهي تشعر بانفاسه الساخنه تلفح جسدها انزلقت شفتيه الي جسدها …
وهمس : طعمك وحشني اووي !
شهقت عهد وهي لا تستطيع التحكم في اعصابه وهمسة : فريد اااه !!

لم تسمع منه الي همهمات ممتعه وهو يمتص شهده جسدها بجنوون ولهفه حتي جعل خصرها يرتفع من الفراش من متعتها تاوهات وهي تأتي بماؤه وتشعر بارتجاف جسدها بين يديه لعق شهدها وهمس : عسل ابيض يا مارشيملو …

اعتدلت وهمسه : وانا كمان !
ضحك بستمتاع وقال : وانا بتاعك يا مدلع !

نزع بنطاله بسرعه وحرر وحشه الشرس نظرت إلي رجولته المتصلبه وعروقه البارزه وحجمه الغير طبيعي بطريقه مرعبه وبللت شفتيها واقتربت منه وامتصته بين شفتيها بنعومه أفقدته عقله وصاح بصوته المتحشرج: عــــــــــــهد يا روحي تجنني يا بت قلبي ..

ظلت تلعق ف رجولته وتمص به حتي برز كل عرق ف جسده وتصلب جسده بجنون وتعرق بغزارة …
لم يستطع الانتظار وسحبها اليه واخترقها برجولته بقوه وهتف : ااااااخخخخخخ

شهقت عهد وهي تتلوي بين يديه وتتاوه بمتع فائقه
سحبها الي غيمه ورديه انساها ما مر بها بمهاره .
وخبره فائقه جعلها تأني بمتعه ليس لها حدود شهقتها وانينها وصل إلي مسامع هويدا وسما الجلستان ف الغرفه المجاوره ..

شهقت هويدا بخجل وهمسة: الله يخرب عقلكم طيب اقفلو البلكونه !!

انتبه سما للصوت وقالت وهي تتحرك من مكانها : ده صوت عهد لتكون تعبانه ؟!
تمسكت بها هويدا وهتفت بتلعثم  : لالاا  اســتني مش     تـ تعباانه يا بت ده ده هي وو !!!!

نظرت له سما وهتفت : مالك انتي هنجتي ليه ؟!
زفرت هويدا بحنق وعضت ع شفتها وتمتمت : هي وفريد !!

شهقت سما عندما أدركت الأمر ووضعت يدها ع بطنها وهمسة: اااه بطني وجعتني !! ايه ده بس دي ياقلبي بتتالم اوي !!

ضحكت هويدا بمرح وقالت: بتتالم اه اخوكي مفتري تعالي اقعدي با اختي انتي لسه شوفتي مغص ..

………………………………………..

ف الصباح استيقظ فريد ع ارتجاج هاتفه سحب الهاتف وغمغم بنوم : ايوه يا ممدوح !!
سكت برهه ثم قال : ماشي أنا جاي ؛

واغلق الهاتف ثم رمق عهد وهي تنام براحه وعمق ع صدره مسح ع شعرها وقبلها ع راسها بعمق .. وانسحب من جانبها بهدوء ودلف الي المرحاض دقائق وخرج ارتدي ملابسه وهو يرمقها بعشق كل حين وآخر حتي انتهاء من ارتدي ملابسه …
تقدم الي طاولة الزينه وارتدي ساعته وقام برش البرفيوم الخاص به .. ومشط خصلاته الفحميه بسرعه وسحب متعلقاته الشخصيه …

ثم اقترب من الفراش وجلس بجانبها وانحني عليها قبلها بعمق ع شفتيها جعلها تتململ بنعومه وهمس : حبيبي انا نزل عندي شغل ؟!
فتحت عيونها بفزع  وتمسكت به وقالت : لالاا متسبنيش لوحدي ؛

مسح ع راسها بحنو وقال : يا قلبي انتي مش لوحدك كلنا حوليكي والحراسه بره ماليه المكان محدش يقدر يهوب ناحيه الفيلا متخفيش ..

اعتدالت وهي تتمسك به والدموع تملأ عيونها وتلعثمت:لالاة أانا خـ خايفه أنا مش بطمن غـ غير معاك يا حبيبي والنبي خـ خليك عشان خاطررري …

حدق بها بحزن ع حالتها وضمها بحضنه وهو يمسح على شعرها وظهرها وهمس بحنو بالغ : حقك عليا يا عهدي سامحيني يا بعد عمري انا آسف اوي آسف ..

تمسكت بسترته بقوه وهي تشهق وتنحب بصوت مكتوم مرتعد ظل فريد يضمها بحضنه وترك لها المجال حتي تهدي تدريجياً وهو يهمس في أذنها بكلمات مطمئنه ويمسح ع شعرها تاره وظهرها تاره حتي هدأت أخرجها من أحضانه ولكنه احتفظ بها بين يديه ومسح دموعها بشفتيه
وهمس: خلاص يا عمري اهدي يا عهد ..

حدق بعيونها وقال : انتي متخيله اني ممكن اسيبك ف اي مكان من غير ما اكون مطمن انك ف امان ومتأمنه من كل اتجاه يا عهد …
هزت راسها بالنفي وغمغمت: لا
قبلها بعمق ع شفتيها وهمس : اوعي تخافي طول ما أنا فيا نفس وعايش ع وش الدنيا يا عمري حتي لو بعيد عنك شويا عيني عليكي ومحوطاكي يا قلبي ..

أغمضت عينيها وهمسة: أنا عارفه والله بس غصب عني مش بحس بالأمان غير وانت معايا !
مسح ع وجنتها برفق وقال: وانا معاكي يا عهدي ف كل وقت اسمحيلي اروح الشغل ساعه واحده اخلص كام حاجه ف السريع كده وارجع ع طول !!

زاغت عينيها وهمسة: مـ ماشي بس هي ساعه واحده بس !!
هز رأسه وتمتم: ساعه واحده بس !!

قبلها بعمق ع جبهتها ونهض وتحرك الي الباب ثم نظر لها واردف: بحبك يا مدلع ..
نظرت له وردت: خلي بالك من نفسك !
قطب حاجبه بدهشه وغمغم: حاضر بحبك !!
ابتسمت برقه وهمسة : ارجع بسرعه ؛

قطب حاجبه أكثر وعاد إليها وقال : فيه ايه تاني يا قلبي ؟!
نظرت له ورفعت أكتافها بدلع وقالت : مفيش حاجه !!
نظر لها واردف: طيب أنا زعلتك ف حاجه تانيه يا روحي ؟!
هزت راسها بالنفي وردت: لاا !!

اقترب منها وهمس أمام شفتيها بصوت حنون : امال فين بحبك يا حبيبي ف اول اليوم اللي بتجنني ؟!

ابتسمت ابتسامه زادت دقات قلبه وسلبت أنفاسه اقترب منها أكثر وهمس: قولي يا عهد بقا متعذبيش قلبي كده هاا قولي بحبك يا فريد !!

أغمضت عينيها والقت نفسها باحضانه وشدت ذراعيها حول عنقه وهمسه: بعشقك يا فريدي ؛؛

ضمها إليه واحتضانها بقوه وتاوها وهو يضرب الأرض بقدمه وقال : يخربيت كده أنا قلبي هيوقف يا مدلع ..
قبضت على سترته وهمسة : سلامة قلبك يا حبيبي !

أخرجها من حضنه وقبلها ع جبهتها ثم وجنتيها وعيونها وكامل وجهها حتي وصل إلي شفتيها والتهم شفتيها بعنف ومال بها الي الفراش استمر ف تقبيلها بشراسه وجنون حتي اجفلا ع صوت رنين الهاتف …

ابتعد عن شفتيها ولكنه ظل محتفظ بها بين أحضانه وهي تضع يدها حول عنقه وأخرج الهاتف من جيبه

وقال بأنفاس لاهثه: ايوه يا زفت !!
هتف ممدوح بذهول: انت لسه عندك ؟!
قطب حاجبه بدهشه وقال: ومالك بتنهج كده ليه اوعي تكون ف السرير ؟!
تنحنح فريد وحاول تنظيم أنفاسه بصعوبه وقال : لالا أنا جايلك اهو !
هتف ممدوح بحنق : ياخي ارحم يرحمك ربنا !!
انت ايه يا عم مكنه جواك مصنع ؟!

هتف فريد بسرعه: ما خلاص يا عـ** هتجيب اجلي بقرك ده قلتلك جايلك اقفل بقا ..
اغلق الهاتف مع ممدوح ووضعه ف جيبه وهمس : بعشقك يا مدلع !!
ابتسمت برقه وهمسة: بموت فيك يا حبيبي بحبك اووي !
ضحك بمرح وقال ؛ ايوه كده اليوم يبدأ صح !!

قبلها ع شفتيها بقبله عميقه لكن سريعه ونهض وقال: ماشي شويا وجيلك يا مدلع وحيات امك هطلع عينك بس ارجع ع الدلع بتاعك ده !!
ضحكت بدلال وغمز لها وهو يسير بتجاه الباب وخرج واغلق الباب خلفه بهدوء
وضعت يدها ع بطنها وهمسة: ابوك ده يجنن أنا بعشقه بجنون !
……………………………..
بعد أسبوع ف الجامعه

نفخت عهد بضيق وقالت : أنا عايزه الم المحاضرات الي فاتتني ف الاسبوع اللي خطفني فيه فريد !!

اومات لها هويدا : وكمان ف كتاب اللغة اليونانية القديمة نزل ودكتور الماده أكد ع استلامه حاولت اجبلك نسخه قالوا مينفعش وشكله كده النسخ خلصت  ..

  • طيب وانا اجيبه ازاي دلوقتي ؟!
    اشاره له سما بيدها: عهد دكتور حسام اهو روحي كلميه يمكن يجبلك نسخه ؛؛
    نهضت عهد وقال : والله معاكي حق !

ذهبت إليه ووقفت أمامها وقالت : لو سمحت يا دكتور ممكن لحظه ؟!
نظر لها من اغمص قدميها الي قمة راسها وابتسم بجانب فمه واسبل عينيه وقال : اتفضلي يا !!

هزت راسها وهتفت: عهد يا دكتور ..
نطق اسمها ببطئ وكأنه يستلذ به وغمغم: اامري يا عهد ؟!
توترت من نظراته الوقحة وهتف بجديه : عايز اسئل حضرتك ع الكتاب عايزه نسخه !

ظل يتأملها هذا الجمال يبدوا جمال اوربي بالتأكيد غير مصري ثم هتف : انتي مصريه يا عهد ؟!

نظرت له بذهول وقالت : ايوه يا فندم وصعديه كمان !
حدق بها بذهول وهتف: هو في ف الصعيد قمرات كده ؟!
هتفت بحده : نعم حضرتك بتقول ايه ؟!

هز رأسه وتمتم: بقول يا ريت مصر كلها صعيد لو كده !!
شعرت عهد بصهد يضرب عنقها بعنف شعرت به من خلال حجابها من قوته همسه : الجو قلب فجأة ايه الحراره دي لا ده صهد تنين بينفخ نار ف قفايه !!

تاكدت من ظنها عندما رأت هذا القابع أمامها جاحظ العينين برعب وهو يري وجه قاتم شرس وعيون يطق منها الشرار ..
قبض ع ذراعها وسحبها جانبا

لحظه واحده وشعر بالم حارقه ف معدته بسبب ضربه فريد القويه وصوته الجهوري المرعب : لا يا    كـ * امك مصر كلها هتترحم عليك النهارده !!

شهقت عهد بفزع وتراجعت الي الخلف وصاح هذا الحسام : انت مين يا مجنون ؟!
لكمه قويه أطاحت به أرضا وهدر: اعتبرني مندوب ع عزرائيل يا بن لو شفتك بتبصلها تاني هبقي أنا وأنت ومحدش هيعرف يخلصك مني !!

سحب يدها وتحرك بتجاه السياره وهتف : قدامي يا اختي همشي اضرب ف خلق الله كل يوم والتاني أنا ,

  • فريد براحه أنا معملتش حاجه أنا كنت عايزه الكتاب  ؟!
    نظر له بغضب وهتف : كتاب ايه ده دكتور ابن عـ**
    قطبت حاجبيها وقالت: كفايه ألفاظ بقا يا فريد
    دايما كده دراعك سابق تفكيرك ايه تنين ماشي ينفخ نار ع كل الناس من غير تفاهم !!

رفع حاجبه بدهشه وقال: لا يا شيخه طيب قدامي بدل ما اقلب تنين مجنح واحرق الجامعه باللي فيه ..

فتح باب السياره وصعدت واغلق الباب بعنف وصعد السياره وانطلق بسرعه مجنونه وهو يضغط على المقود بعنف يشعر أنه بداخله بركان يغلي حسنا عزيزتي يجب تعليمك اساسيات العشق من جديد وهم الغيره ثم الغيره ثم الغيره وفقط …
………………
بعد مرور أسبوع يوم زفاف سما ويوسف ..

ف اكبر اوتيل ف القاهره ف غرفه سما انتهت الميكب ارتست من وضع اللمسات الأخيرة وهتفت : قمر يا عروسه ممكن تيجي يا مدام عهد تشوفي ؟!

اقتربت عهد بفستانها الزهري الفاتح ونظرت الي سما وردت : ماشاء الله احلي من القمر يا حبيبتي
ربتت علي يد الفتاه وقالت : شغلك تحفه يا قلبي بجد كلنا اتبدلنا خالص ..

ابتسمت الفتاه بمهنيه وقالت : بصراحه انتوا كلكم قمرات اصلا بس انا عندي سؤال انا اسفه ؟!
هزت عهد راسها بالنفي وردت: وليه اسفه اسئلي يا حبيبتي !!

نظرت الفتاه إليهم بدهشة وقالت : انتو ليه انتوا التلاته لابسين نفس الفستان اللون والتصميم يعني غريبه اوي ؟!
ضحكت عهد وهي تضع يدها على بطنها ونظرت الي مرام وهويدا وقالت : اسئلي مدام هويدا ؟

نظرت له هويدا وقالت: تغير يا حبيبتي بنكسر الروتين دائما يقولوا الشباب بس هم اللي بيعملو كده احنا اهو عملنها …

ضحكت الفتاه وإشارة إلي عهد ومرام وهتفت : وانتو وفقتوا ازاي ؟!
نظرت لها مرام بحنق : أنا اصلا مليش ف الفساتين يعني مش فارقه معايا أنا حتي اول مره البس فستان !!
وتمتمت عهد : وانا يا بنتي كنت مخطوفه والهبله دي هي اللي جبتهم !

نظرت له وزادت دهشتها : مخطوفه !! يا خبر مين خطفك ؟!
ضحكت سما برقه وقالت: جوزها !!

  • نعم !!!

ضحك الفتيات عليها إشارة لهم الفتاه وحملت حقيبتها وأخرجت وهي تغمغم : ايه المجانين دول …

……………………………….
أسفل ف القاعه

وقف عمر بجانب فريد وهو ينظر إلي الساعه بملل وقال : الساعه داخله ع تمانيه يلا يا فريد شوف يوسف اتاخر ليه ؟!
لم يجد رد فنظر إليه كان فريد ينظر إلي زين بغضب نظر عمر الي مكان أنظار فريد وهتف  : فريد اهدي انت اكيد مش هتبوظ فرح اختك ؟!
وبعدين المفروض يكون هو دمه محروق مش انت !! ف الآخر عهد مراتك انت دلوقتي ؛؛

نظر له فريد وهدر : الخـ** ده راح لعهد عند الجامعه وحاول يوقع بينا !!

رد الآخر: واتخنقتوا طبعا ؟!
هز رأسه وقال : لا عرفت الم الليله بس لو قرب منها تاني وحيات امي المره دي هخفيه من الوجود من غير رجعه !!
نظر عمر حوله وغمغم : اهدي عشان الناس بدأت تاخد بالها !
أشار له بيده واردف: روح شوف ابوك عشان ينزل بسما وانا هشوف يوسف ؛
…………………………

ف غرفه يوسف ارتداء سترته وحدق ف المراء وقال : ايه رايك يالا يا مازن ؟!
صفر مازن بإعجاب وغمغم : مبروك يا صاحبي عقبال يارب أنا كده عنست رسمي !!
دلف فريد وهتف : من زمان يا باشا ؛

اشاره له بيدها وهتفت: كله منك يا ابو نسب مكنش العشم يعني !
اشاره فريد الي نفسه وقال : لولا العبد لله كنت هتقبلها فين يا عـ**
ضحك يوسف ورد : يا خي أنا بيعجبني تواضعك ده اوي ؟!

تحرك فريد الي الباب وتمتم: اخلص كفاية هري النسوان ده !!

بعد مرور وقت كانت سما تتمسك بذراع ابيها بتوتر وهي تنزل الدرج ويوسف ينتظرها أسفله وينظر لها بعشق ويشعر أنه ملك الدنيا بما فيها..

وصلت إليه سلم ع والدها ثم قبض على يده وسحبها الي أحضانه وتمتم: ازغرط ولا اعمل ايه اخيرا مبروك يا غزال ؟!

ضحكت سما وهمسة: الله يبارك فيك يا حبيبي ..
ضمها إليه ورفعها بين ذراعيه ودار بها حول نفسه بفرحه وسعاده مع تصفيق حار من المدعوين ..

نظر فريد حول نفسه وهو يبحث بعينيه عنها ..
اين هي غابت عنه من أكثر من ثلاث ساعات ؟!
لم يراها ضاقت الدنيا عليه يريد أن يكحل عينيه برؤيتها !!
أنصدم ف مازن وتمسك بها وقال : فين عهد يا مازن ؟!
رفع منكبيه ورد: مش عارف حتي مرام مش عارف فين برضو اكيد مع بعض !

تركه وسار عندما لمحها من بعيد تذهب بتجاه المرحاض ..
وقف أمام باب المرحاض ينتظر خروجها وبمجرد خروجه هم بـ حتضانها ولكنها صرخت برعب وهتفت : استنا فريد ده انا هويدا ..

نظر لها بذهول وهتف: ازاي ده فستان عهد !
رمشت بعيونها وتعثمت: اصل احنا لابسين زي بعض !!
قطب حاجبه بدهشه وقال: يا نهار ابوكم اسود انتو اتجننتوا ؟!
ثم تذكر عمر وهتف : احاا لعمر يتلخبط هو كمان ويفتكر عهد انتي لالا مراتي !!

هرول الي القاعه بسرعه وهوبدا تضحك بمرح خلفه لكنها تسير ببطء
دلف القاعه وهو يبحث ع عهد ف أرجاء القاعه وصل إلي طاوله ابراهيم وسهير وهتف : مشفتوش عهد ؟!

اومات سهير وقالت : كانت هنا راحت تجيب حاجه تشربها من البوفيه !!

نظر الي مكان البوفيه وتحرك بتجاه قبل وصوله وجد مازن يقرب منها ودارت له وجدها مرام قطب حاجبه بدهشه ووضع يده على رأسه وقال: احاا يا ولاد المجانين ؟!

لكزته عهد ع كتفه وقالت: بدور ع مين ؟!
دار إليه واحتضانها بقوه وغمغم: اخير دوختيني عليكي يا عهدي !
خرجت عهد من أحضانه وردت : فريد الناس اتلم ..

نظر الي فستانها وقال : ليه كده أنا كنت هغلط واحضن هويدا ؟!
ضحكت عهد بصوت مرتفع عذب رفع حرارة جسده الي الف ف لحظه وضع يده ع فمها وهتف : اشش ايه الضحكه اللي عايزه السرير دي بواليس الادب هيجي يخدنا واحنا واقفين يا بت …

مسكت يده وكتمت ضحكتها وقالت : أصلها هي صاحبة الفكره !
هز رأسه ووضع ذراعه حول كتفها وقال: يبقي حلال فيها الخضه اللي خدتها !!

وقف سويا يشاهدون يوسف وسما وهم يرقصون ع انغام موسيقي هادئ وهم غافلين عن تلك العيون التي تراقبهم بحقد وحسره ..
ربت زين ع كف والدته ونظر له وقال : مالك يا امي !!
حدقت به ورفعت حاجبها بتعجب: أنا بستغرب قاعد كده ولا ع بالك وانت شايف عهد وجوزها قدامك وانت عادي إكده أنا قلبي قايد نار ..

نظر له وقال : مش ده اللي كنتي عايزه اهي بعدت عني واتجوزت مالك بيها يا امه سبيها ف حالها كفايه اللي حصل !!
التزمت الصمت بتوتر ونظرت أمامها وهي تكور قبضتها بغضب ..

عند يوسف و سما …

ضمها إليه وقال : احنا خلاص شويا وهنبقي لوحدنا بجد ؟!
ابتسمت برقه وهمسة: اه ؛
همسه مثلها : اه ببساطه كده أنا هتجنن يا سيمو !!
ضغط ع شفتيه واقترب منها وهمس: هقطعك ؛

وضعت يدها ع صدره وغمغمت : الناس يا بابا اهدي
قبض ع يده وضغط ع خصرها وقربها إليه وهو يحاول تقبيلها ..

أشار فريد إليهم وهمس لعهد ف أذنها ويده تعبث بخصرها ويضمها إليه : فاكر ليلة فرحنا ؟!
اومات برأسها بخفه وغمغمت: اهدي فيه ايه مالك ؟!

  • تعالي اقلك مالي …

عند عمر وهويدا
حدق عمر الي يوسف وسما وهتف : عاجبك اللي بيعملوا ابن خالك ده ؟!
نظرت هويدا إليهم وهتفت: بيعمل ايه عريس وفرحان بعروسته بلاش جنان ومتتحمقش اوي يعني ؟!

نظر لهم بغيظ ثم دهشه عندما قبل يوسف سما علي شفتيها بقبله خفيفه وهتف : الله الله الله ده بدأ يبوس من دلوقتي !

نهض بغضب وذهب إليهم وهويدا تضحك عليهم
اقترب منهم وهتف : جري ايه يا جدع انت متلم نفسك شويا ؟؟
نظر له يوسف وقال: الم نفسي طب اتكل ع الله يا عمر ده تأر بايت يابا وهصفيه الليله !!
ونظر الي سما وغمز لها وهمس : وهسيح دمه !

شهقة سما ولكزه عمر بقوه وهتف: انت بتقول ايه يا حيوان ؟!
ضحك يوسف وغمغم : اه والله حتي روح اسئل مازن ؟!
لكزه وهمس في أذنه: وايه دخل مازن يا عر* ؟!

ضحك يوسف بقوه وهتف: لا فهمت غلط أنا بتكلم ع التأر مش الدم ..

عض عمر ع شفتيه بغل ثم سحبته هويدا وهتفت : انت واقف معاهم وهم بيرقصوا ليه ايه الرخامه دي ؟!
هتف عمر بنزق : ده بيقولي اسأل مازن ؟ فين مازن انا هوريكم يا ولاد نور الدين ؟!
ضحك يوسف وقال: امشي يا عم !!

وضم سما الي أحضانه بقوه وتمتم : ادونا فرصتنا بقا الواحد جاب آخره وربنا !!
ضحكت سما بخجل ولكزته بخفه وهمسة: انت اتجننت ؟!
هز رأسه ورد: اه انت لسه شوفتي جنان دانا هقلب طرزان بس اصبري ..

وقف مازن وأمامه مرام وقال : عاجبك كده كله اتجوز الا احنا ؟!
ضحكت مرام وردت: أنا مش فاهمه والله أنا مسروع ع الجواز كده ليه هو الجواز هيخلص ؟!
هز رأسه وتمتم: لا أنا اللي هخلص هبوش !!

نظرت له بدهشة وقالت: تبوش ازاي يعني ؟!
اقترب منها ولف ذراعه حول خصرها وهمس: اه مانا كل شويا اخد شور لما خلاص هبوش من المايه !!

عضت ع شفتيها وهي تلعب ف ازرار قميصه وهمسة: ياااه تصدق صعبة عليا خلاص نتجوز ؛؛

لكزه عمر ورد: تتجوزوا ليه ؟! لزمتوا ايا انتوا عايشين اهو زي الفل !!
نظر مازن الي عمر وهتف : الله يخربيتك مش وقتك خالص !

ضحك عمر وغمزه بطرف عينه وقال: لا دانا بلحقك بوليس الآداب ع باب القاعه !!
ضحكت مرام وردت: طيب عن اذنكم ..

وتحركت من بين يد مازن نظر مازن إليها بحب ثم الي عمر وهتف: ياخي أنا قطعت عليك قبل كده ؟!

هز رأسه بـ استفزاز وهتف : لا بس انا هقطع عليك انت والعر* اللي بياكل اختي هناك ده !!
ضحك مازن وهتف: والله انت دمك محروق عشان كده معلش يا عموري ده تأر بايت !!

  • ايوه قولي بقا ايه حكاية تار بايت دي ؟!
  • مش فاكر ليله فرحك انت وفريد واللي عملته احنا من يوما ومستنين ناخد بتارنا منكم …

نظر مازن ف أرجاء القاعه وهتف : فين بقا دنجوان عصره عايز اشوفه وهو دمه محروق ..ذ

قبل قليل …

سحب فريد عهد خارج القاعه ودلف الي أول مرحاض واغلق الباب وجعل ظهرها ع الباب واقترب منها وهمس: تلات ساعات جننت امي كده يا مدلع ؟!

تاهت ف شمس عينيه وقالت : كنت مع سما عشـ
قطع جملتها بقبله ساحقه جعل راسها يصطدم بالباب شهقت عهد وهي تحاول التملص منه وهمسة : فريد انت اتجننت مـــــ..

هزه رأسه وهو يعاود تقبيلها بشراسه وضمها بحضنه قبلته جعلتها تستسلم وتتجاوب معه وتنسي المكان والزمان تاوه بمتعه وهو يرفعها ويجلسها ع طرف الحوض ويتبادلان القبله بجموح ولهفه مفرطه …

وضعت يدها ع وجنتيه ووضع يده خلف ظهرها والآخر خلف عنقها وقربها إليه أكثر بحميميه مهلكه وهو يحتك بها بعنف التهم شفتيها بنهم جعلها تتمسك به اكتر وتأوهت وهي

تسحبه عليها أكثر

جن جنونه وهمس بأنفاس لاهثه: تيجي نحجز اوضه ونطلع فوق يا قلبي !!
مسك يدها ووضعها على رجولته المتصلبه وهمس : شوفي كده الوحش هيتجنن عليكي !!
اومات برأسها وهمسة : ااااه بس الفرح هـــ

قطع جملتها انقطاع الكهرباء وصوت إطلاق نار كثيف ملأ أركان المكان تمسكت بها وهي تصرخ وتصيح برعب …..

ووووووو
ساحرة القلم ساره احمد 🖋️

3 1 vote
Article Rating
Subscribe
نبّهني عن
guest
0 تعليقات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments