علي قيد العشق

علي قيد العشق(الفصل الثالث والعشرون)

علي قيد العشق(الفصل الثالث والعشرون)

دٍعٌيَ نِظُرآتٌکْ آلَحًمًرآء قُآتٌلَتٌيَ وٌلَآ تٌکْوٌنِيَ مًعٌيَ يَأسِآ وٌلَآ آمًلَآ🥀
وٌقُآوٌمًيَنِيَ بًمًآ أوٌتٌيَتٌ مًنِ حًيَلَ آذِآ أتٌيَتٌکْ کْآلَبًرکْآنِ مًشُتٌعٌلَآ🥀
آحًلَﮯ آلَشُفُآهّ آلَتٌيَ تٌعٌصّيَ وٌآسِوٌأهّآ تٌلَکْ آلَشُفُآهّ آلَتٌيَ
دٍوٌمًآ تٌقُوٌلَ بًلَﮯ 🥀
………………………..

ف شقه يوسف ..

دلف واضاء الاضواء ثم صاح عندما وجد زين مغشي عليه ع الأرض وساقه ينزف اقترب منه : زين زين !! ايه اللي حصل مين عمل فيك كده ؟!
حاول افاقته عده مرات حتي رومش بعينيه ساعده يوسف ع الجلوس ونهض جلب منشفه ولفها ع قدمه وهدر : مين عمل فيك كده ؟!
وانت جيب امتي يا زين ؟

تألم زين وهتف : براحه يا يوسف !!
ساعده يوسف ع النهوض ووضع ذراعه ع كتفه وخرج به من الشقه الي اقرب مستشفى ..
بعد مرور وقت خرج زين من غرفه العمليات وجلس يوسف بجانبه حتي بدا يستعيد وعيه اقترب منه..

يوسف وربت ع منكبيه وقال: حمد لله على السلامه يا زين ..
نظر له زين وغمغم : الله يسلمك يا يوسف ؛

حاول زين النهوض وساعده يوسف ووضع وساده خلف ظهره وقال: مين اللي عمل فيك كده يا زين ؟!
تنحنح زين وهز رأسه وتمتم: شكله كان حرامي ؛ داخل يسرق واتفاجي بي ف الشقه واتخنقنا مسكت فيه فعشان اسيبه ضرب عليا نار ..

ربت يوسف ع مكنبه وقال : يا اخي كنت سيبه بدل ما كان هيقتلك !
هز رأسه وتمتم بغضب : مينفعش اسيبه يسرقي كل حاجه وانا واقف اتفرج !!
…………………………………….
ف واحة سيوه
استيقظت عهد رفرفت باهدابها حتي اعتادت على الاضاءه ؛ تململت واعتدلت ورمقت المكان من حولها وهمسة: ايه ده انا فين ؟!

هوي قلبها ونهضت من الفراش برعب عندما أدركت أنها ف مكان مجهول الهوية بالنسبه لها همسه : فريد !!

تسارعت دقات قلبها وهي تتجول داخل هذا الكوخ ولم تجد فريد معها ؛؛ فآخر ما تذكره الاتيليه وقدوم فريد المفاجئ ؛ كيف وصلت إلي هنا ؟ واين هو ؟!

خرجت خارج الكوخ وتفاجآت بمكان اشبه بالخيال وكأنها جنه الله على الأرض مكان ساحلي مياة فيروزيه شفافه ورمال بيضاء ساحره نظرت حولها بانبهار وهمسه: الله !!

قفزت من مكانها ع صوته : عجبك المكان ؟!
نظرت له وجحظت عيناه بانبهار عندما وجدته أمامها يرتدي بنطال ابيض وقميص أبيض مفتوح الصدر بجسد صخري عضلي يلمع بقطرات المياه بشعر مبعثر وعينين تلمع تحت اشاعه الشمس ..

ثقلت أنفاسها وتنهدت بعمق وهمسة: لا ده غلط ع قلبي وخطر ع حياتي !!
اقترب منها وهو يعلم تاثيره عليها ونظر لها بعبث وهمس: مش بتردي عليا ليه يا عهدي عجبك المكان ؟!

أغمضت عينيها تحاول الحفاظ على أعصابها وردت : اه حلو اه
نظرت حولها وهمسة وهي تحاول ابعاد عينيها عنه : ااحنا فـ فـين وجينا هناا ازاي ؟!

اقترب منها ومسك يدها وقبلها وقال: احنا ف سيوه وانا جبتك هنا اعتبريه اسبوع عسل جديد !!

حاولت تمالك أعصابها وهزت راسها بالنفي
وغمغمت: عـ عسل ايه ااحنا مش اسمو ايه ده قبل كده يعني كـ كنا قولنا ..

اقترب منها أكثر حتي أصبحا يتنفس أنفاسها وتنهد بعمق وقال : اهدي مالك !! مش مجمعه ليه ؟!
تنفست بصعوبه وبلعت لعوبها وهي تشعر بجفاف حلقها وردت : انت !
لمس شفتيها بقبله سطحيه ورد : أنا ؛
رمشت بعيونها وتعثمت : لاا أنا !
لمس شفتيها مره اخري وهمس : انتي ؛
أوشكت على البكاء وهمسة: فريد !!
ابتسم بجانب فمه ورد: قلب فريد ؛

مسحت حبات العرق البارده من ع جبينها وهي تتنفس بصعوبه وهمسة: عشاان خـ خاطري بلاش تلعب باعصابي !
اقترب منها وسند جبهته ع خاصتها وهمس: أنا عمري ما فكرت العب باعصابك يا روحي !!
ابتعدت عنه بتعب وأعطته ظهرها وهي تقبض ع ملابسها تحاول اخفاء توترها وردت : امـ مال انت بتعممل اايه دلووقتي ؟!

ابتسم بجاذبية وعض ع شفتيه واقترب منها وضمها إليه ع صدره ووضع ذقنه ع كتفها وقال: عهد انا بحبك اوي سامحيني وخلينا نبدا صفحه جديده اوعدك يا عهد مش هتندمي ابدا ..
عضت ع شفتيها وفكت ذراعيه من حول خصرها وابتعدت وقالت بغنج ودلع : انت مش مديني فرصه اعرف افكر يا فريد !!

وكأنه انقلب السحر على الساحر وبدأت هي بألعاب ع أعصابه
عض ع شفتيه من دلعها وغنجها المثير وزادت الجرعه عليه وهي تنطق اسمه بهذه الطريقه من بين شفتيها التي يذوب بها ..

لوح بيده يحاول جلب بعض الهواء فقد أصبح الجو اكثر حراره
اقترب منها وهتف : أنا صابر عليكي لحد ما صابر نفسه اتخنق يا شيخه !!
نظرات له وقالت : صابر مين انت مجنون ؟!
هتف بحنق : أنا عارف !! عهد انتي عايزه ايه بالظبط كفايه عند بقا ؟!

نظرت له واقتربت منه ولتصقت به وهمسه بدلال وهي تلعب بأزرار قميصه : أنا مش عايزه حاجه ! ومش بعند معاك ؛
إشارة باصبعيها معا : عايزه وقت اد كده افكر ؟!

نظر الي اصبعها وبلع لعابه بصعوبه وهمس: بس انا مش قادر اصبر حتي اد كده وحشتيني موت احنا داخلين على الشهر الرابع اهو مقربتش منك حسي بيا بقا ..
مطت شفتيها السفليه وقالت: مخصماك !!

رفع حاجبه بدهشه وعينيه مثبته تأكل شفتيها ورد : احنا لسه اتصلحنا عشان تخصميني يا عهدي !
ده كلام ؟!
وبعدين مش كفايه عذاب فيا يا حبيبي ؟!

رفعت راسها ونظرت إليه وقالت: أنا بعذبك ؟!
اقترب منها وهمس : اه اوي !!
والتهم شفتيها بقبله عميقه وكأنه يرتشف كاسه المفضل قطعت قبلته ودفعته بقوه وهرولت بتجاه الكوخ وأغلقت الباب وضعت يدها ع بطنها وهمسة: ابوك هيجنني !!
تنهد فريد وهو ينظر ف آثارها وتمتم: وبعدين بقا !!

بعد مرور وقت تأخر الوقت غفت عينيه وهي تنام ع الكرسي استيقظت ع طرق الباب نهضت ووضعت أذنها ع الباب وهمسة : مين ؟!
رد الآخر: أنا فريد يا عهد يعني حرامي بيخبط عليكي !!

  • انت عايز ايه ؟!
  • يعني ايه عايز ايه !! انام طبعا الوقت اتاخر والجو برد !
    أعطت ظهرها للباب وهتفت : أنا مش هفتح روح شوف اي مكان نام فيه !!
    دق الباب بقوه وهتف: انتي اتجننتي يا عهد اروح فين يعني افتحي الباب !
  • لآ
    هتف بذهول : لا !!!
  • اه لآ ،

تمتم بحزن : ماشي يا عهد انا هنام هنا ف البرد وذنبي ف رقبتك أنا ممكن اكسر الباب بس عايزك بمزاجك مش غصب عنك ..

سند ظهره للباب واشعل سيجارته وهتف: وهتيجي يا عهد وساعتها هخلص منك القديم والجديد ..

عض ع شفتيه وهمس: مشكلتي اني مش قادر اصبر واني هموت عليكي ومشكلتك انك بتقسي عليا اوي !

لم يجد منها رد تحرك من امام الباب بغضب مخلوط بالحزن جلس امام البحر وهو يحاول السيطره على أعصابه
فتحت عيونها ببطئ وهي تضع يدها على بطنها وقالت: مشكلتي اني بحبك اوي ومشكلتك انك بتخوفني اووي لما بتقلب !!

بعد مرور ثلاث ساعات لم تتحمل عهد أكثر ؛
وفتحت الباب وخرجت تبحث عنه ؛ وجدته نائم ع الرمال ! اقتربت منه وجلست بجانبه ظلت تتامله بعيونها ؛ كم هو وسيم جدا بشكل يخطف الأنفاس ويسحر العيون شعره الفحمي واهدابه الكثيفه التي تخفي وراها قرص الشمس المتوهج ف لحظات سعادته وسواد قاتم ف لحظات غضبه لم تكن تعلم أن يوجد انسان لون عيونه يتغير مع تغير مزاجه اوقات تلمع كالضئ وأوقات مخيفه حد اللعنه …

اقتربت منه وهي تتأمل شفتيه القاسيتين التي يشبعه تقبيل بهم ثم لحيته الناميه التي جعلته وسيم بطريقه مرعبه : اااف

تلك الكلمه التي هربة من بين شفتيها بدون وعي وضعت يدها ع فمها تمنع ضحكتها عندما أدركت ما تفوهت به للتو حدقت به بالله لديه جاذبيه فاقت جاذبيه الكره الارضيه كاريزما وهيبه ليس لها حدود ..

ووضعت يدها وغاصت بين خصلات شعره براحه ثم انزلقت يدها الي وجنته لحظه !! وشهقت وهي تشعر بحرارته المرتفعه وكأنه بداخل فرن ربتت ع وجنته بفزع وهي تهتف : فريد فريد اصحي يا حبيبي !

تململ فريد وفتح عيونه بصعوبه وهمس: عهد !!
رفعت رأسه وحاولت إيقافه وهتفت : ايوه حبيبي قوم معايا !!
مسك يدها وغمغم بصوت مبحوح: مالك يا عهد ف ايه انتي تعبانه يا عمري ؟!
نظرت له وردت: مفيش قوم بس !!

اعتدل وحدق بها وقال: عهد انتي جيتي لي برجليكي بجد انتي قدامي ولا انا بحلم ؟!
هزت راسها وهمسة ؛ ااه قدامك وجتلك مش بتحلم ! تحب اقرصك عشان تصدق ؟!

قبض ع ذراعيها بعنف وقربها إليه ورد : لا أنا عايزك تحضنيني يا عهد ..

نظرت له وتوترت هي تعلم ما النتيجه لهذا الحضن ولكنها أمام نظرت عينيه الحنونه الرجيه لم تستطع المقاومه أكثر وهزت راسها….

سحبها إليه أكثر وضمها إليه واحتضانها بقوه وسحبها بين ساقيه واخيرا بين أحضانه دون اعتراض

شعر كأنه امتلك العالم بين أحضانه شعر بجسده يغلي كبركان ع وشك الانفجار من شدة شوقه لها..

وشعرت هي بالامان والحنان يغلف قلبها وكل ذره بها تصرخ بشوق له ..

مر وقت قصير حتي استطاع إخراجها من أحضانه وتأمل ملامحها وهمس أمام شفتيها ؛ وحشتيني
اقترب من شفتيها وغمغم: بحبك
أغمضت عينيها وهمسة: فريــد بعد كل ده وعذبتك زي ما بتقول لسه بتحبني ؟!

حدق بها بذهول وهتف: المفروض أنا اللي اسئل السؤال ده !!
إذا كان عليا أنا لو قلبي مال بس عن عشقك يا عهدي كنت شيلته بيدي من صدري وحطيته تحت رجلي ..

أغمضت عينيها بتخبط وهي تضع يدها على صدره تحاول منعه بوهن
لم يستطع السيطره ع البركان الثائر بداخله أكثر من ذلك والتهم شفتيها بعنف وهي تحاول دفعه بوهن شديد..

أخذ شفتيها بقبله ماجنه قبلها كم لم يقبلها من قبل ظل يقبلها ويمتص شفتيها ويقترب منها ويتعمق ف قبلته حتي انقطعت أنفاسهم دفعته برفق وهمسة: فريد احنا بره ..

اعترض قولا وفعلا وهو يسحبها إليه ومددها ع الرمال وطل عليها وهتف : اشش مفيش حاجه ممكن تمنعني عندك الليله دي احنا ف منطقه خاصه .. محدش حولينا حرام عليكي يا مدلع أنا مولع !

هبط ع شفتيها بقبله عميقه وكأنه حياته متوقفه ع هذه القبله ويده تعبث بنهديها ويضغط عليها ويعتصره بين راحته دفعته برفق وحاولت النهوض وهمسة ؛ لا يا فريد جوه احسن عشان خاطري ..

وقف أمامها وبدأ بخلع قميصه وغمزه بعبث : جوه بره أن شاء الله ف النار مش هسيبك الليله دي يا مدلع ..
تراجعت بسرعه وهتفت: يا مجنون انت بتقلع من هنا تعال جوه !!

الق قميصه واقترب منها وحملها بين ذراعيه وسار بها الي الكوخ وهو مستمر ف التهام شفتيها حتي انزلها ع الفراش وهبط ع شفتيها بقبله فاجره حاولت دفعه قبض ع يدها وضغط عليها والتهم شفتيها بعنف بقبله عميقه جدااا حتي انقطعت أنفاسهم زحف بشفتيه ولسانه يلتهم عنقها وامتصه حتي تلون بالوان مختلفه تاوهات

تلوت تحته وهي تشعر به يطوف بلسانه ويمتص كل نقطه ف عنقها وهمس: ااااخ يا مدلع مش هقدر اسيطر خايف افقد السيطره !!

نظر الي كوب الزجاج الموضوع ع الكومود بجوار الفراش وجلبه وافرغ الماء ووضعه بيدها وقال: اضربيني وفوقيني اوع تسبيني اضيعك ولا اضرك !!

نظرت له بذهول وهتفت: انت مجنون عايزني اضربك بكوبايه ازاز ؟!
هز رأسه بتأكيد ورد ؛ اه يا عهد وف دماغي كمان !!

شهقت بفزع وهي تهز راسها بالنفي وغمغمت: لالالاا
اقترب منها وقال : انتي عايز تتعبي ولا العيل تحصله حاجه ؟!

  • لا طبعا ،،
  • يبقي تعملي زي ما بقلك لو اتغبت وفقدت السيطره اضربيني وفوقيني ،،
    قبضة ع الكوب بين يديها وقالت بخوف : مـ ماشي !!

اقترب منها وسحب رابطة كنزتها وانزلق أكمام الكنزه ع ذراعيها بنعومه سحبها من خصرها واجلسها ع ساقيه وحاوطت خصره بساقيها والتهم شفتيها بعنف ويده تمسح ع ظهرها بتملك حارق
وهمس: امانه عليكي ف جمال كده امسك نفسي ازاي أنا بس !!
ضحكت عهد بمياعه ومحن وهمسة : لالا مش عايزه اضربك بكوبايه !
قبض ع نهديها واومأ وهو يعض ع شفتيه: أنا شكلي هاخد كام غرزه عنب يا عهدي !!
شهقت بلطافه بالغه وهمسة: بعد الشر يا روح قلب عهد !

انزلقت يده الي جسدها وهمس : ارحميني يا مدلع !
ارجعت راسها الي الخلف من شده المتعه وتاوهات : اااه لالا براحه !
داعب جسدها وهمس : والله براحه اهو اكتر من كده يبقي افتره !!

اسرع من مداعبتها بشكل دائري حتي صرخت بمتعه وهي تأتي بماؤه وصدرها يعلو ويهبط من شده المتعه أخرج يده ولعق أصابعه وهو ينظر ف عينيها وهمس : طعمك فاجر يا عهدي ..
رفع حاجبه وتمتم: تحبي تدوقي طعمه ؟!

هزت راسها بالنفي وعضت ع شفتيها ووضعت يدها ع رجولته وهمسة وعيونها ملأ بالشهوه : عايزه ادوق ده !!
نظر لها بذهول ورد : انتي مكنتيش بترضي يا قلبي !!
عضت ع شفتيها وهمسة : أنا اصل شكلي بتوحم !!
توترت وبلعت لعوبها بصعوبه نظر لها بعبث وقهقه بجاذبية مهلكه : بتتوحمي علي مص الوحش ومكسوفه يا قلبي !!

ارتعشت أطرافها وعضت ع شفتيها واختبت بداخل حضنه ضحك عليها وتمتم: خلاص يابت كل ده كسوف؟! بصي !!

هز أقدامه وهو لا يستطيع التحكم فيه نفسه وصاح : ااااه حركي ايدك انتي ثابته ليه أنا هتجنن ؟!
بدأت بتحريك يدها بجهل زمجر بعنف ووضع يده ع يدها وقال : كده اطلعي وانزلي كده !!
هزت راسها وهمسة : اهو كده ؟
هز رأسه وهو يعض ع شفتيه وهدر بعنف: ااااه اخخخخخ لالالا انتي هتجنني !

ترك يدها وقبض ع الفراش ونام ع الفراش بجزعه العلوي واقدامه ع الأرض وهمس : الله عليكي يا بت عمري ما حسيت بالمتعه دي ف حياتي ..

تجرأت أكثر واقتربت وقبلت وحشه بقبله ناعمه ورقيقه
قبض ع الفراش ورفع رأسه ونظر لها بعشق وهو يشعر أنه ع وشك الانفجار نظرت إليه وضمت وحشه بين شفتيها ضرب الأرض بقدمه عندما شعر بسخونه فمها وانفاسها الملتهبه تلفح رجولته زمجر بعنف

نظر لها والي شفتيها التي تلمع من لعابها ونهض بعنف وقبض ع شعرها والتهم شفتيها بعنف وفجور بقبله عميقه وكأنه يسحب روحها بقبلته ضربته ع صدره
لكنه مددها ع الفراش ورفع ساقها ع كتفه واخترقها بوحشه المتصلب حد الجنون استمر ف اختراقها وصوت اهاتها وانينها أصبح يملأ الغرفه مع صوت زمجرته وانفاسه الملتهبه بعشقه
اهتز الفراش بعنف حتي سقط الكوب ع الأرض حاولت دفعه بيده قبض ع يدها ورفعها فوق راسها واستمر في اختراقها وهتف : اااااخخخخخ ماهو مفيش كده أنا اوقف ازاي يا مدلع ؟!
صرخت بمتعه وهي تبحث عن الكوب بيده الاخره
ضغط عليها بقوه والتهم عنقها..صرخت بالم مخلوط بالمتعه وهي تأتي بماؤه مره اخرى وهو زمجر بعنف وهو يقبض ع خصرها ويده تقبض على الفراش مر وقت طويل وصرخات عهد ملأت الغرفه حتي خيراا قذف بداخلها حمم مشتعله ..

الق بجسده جانبها وضمها بحضنه وشدد عليها وطبع قبله عميقه ع شعرها ونظر لها بعشق وهمس : دوبتي قلبي ف هواكي ..

ابتسمت بوهن شديد مسح علي ذراعها حتي وصل إلي يدها ورفعها الي فمه وقبله بنعومه ثم حدق بها ونهض وسحب بنطاله من الأرض وأخرج خاتم زواجهم ورجع بجانبها ومسك يدها والبسها الخاتم وحدق بها بحزم وقال : اوعي تقلعيه تاني انتي فاهمه !!
اومات برقه وهمسة: حاضر !
قبلها بعمق ع شفتيها وضمها بحضنه وهمس : بعشقك يا بعد عمري ؛

أغمضت عينيها وهمسة: ممكن طيب توعدني انك تمسك اعصابك شويا خصوصا لما بتغير بجد بتخوفني اوي يا حبيبي ..

تنهد بحرقه وقال: غصب عني يا قلبي الحاجه الوحيد اللي مش هقدر اعملها اني اوعدك أنا امسك اعصابي ف الغيره .

ضمها إليه واحتضانها بقوه وغمغم: غيرتي مش بايدي يا عهدي غصب عني والله الحاجه الوحيده اللي بتهزمني هي غيرتي استحمليني يا نور حياتي وحاولي تبعدي عن اي حاجه تخليني اغير واحنا نعيش اسعد اتنين !

هزت راسها وهمسة : حاضر وامري لله ،
ضحك عليها ومرر يده على جسدها وتمتم: بقول ايه !!
صرخت بفزع وهي تحاول الهرب من بين يديه ضحك عليها بصخب ووضع يده على فمها وهتف : اششش خلاص يا مجنونه خلاص هنام خلاص ..

هزت راسها بعدم تصديق ابتسم لها بعشق وقال : متخفيش هنام والله أنا واخدك ع الهادي عشان الحمل اهو غير كده كنت شقلبتك ..
………………………..
ف فيلا عزام الاشقر
دلف سالم وهو ينظر إلي أرجاء الغرفه التي أصبحت رأسا على عقب بمجرد أن علم باختفاء الصياد المفاجئ وعدنان جن جنونه دمر الغرفه وهو يصرخ بغضب وسخط: بهايم مشغل معايا شويه بهايم !!

شعر بدخول سالم نظر له بغضب وهتف: خير يا وش الفقر جيب لي خبر تاني شبه خلقتك !

أشار له بيده ورد : يا باشا الصياد مطلعش بره القاهره حتي عربيته تحت بيته يعني مسألة وقت وهيبان هو غطس فين ؟!

أشار له وهتف: هم يومين يا سالم لو مظهرش اقري ع نفسك الفاتحه تقب وتغطس وتجبلي خبر عنه ف اليومين دول احسن لك انت ورجالتك يا سالم ..

أشار له وهو ينصرف ويغمغم : الله يحرقك يا صياد غطست فين بس ؟!
…………………………………
ف الكوخ

دفعته عنها برفق ع صوت طرق الباب وهي لا تعلم كم مر من الوقت وهم ف هذا الفراش وهمسة: الباب !!
نظر لها بجنون وهدر : اقسم بالله حد بصص لي ف ام الجوازه دي !

ضحكت برقه وهي تشعر به يتصاعد الدخان من أذنيه
اعتدل بغضب وقال : اضحكي براحتك كله هيطلع عليك يا مدلع !
ارتدي ملابسه وخرج الي الباب وفتح بعنف وجد أمامهم فتاه متوسط الطول بشعر مموج وبشره سمراء رائعه
نظر لها واردف: خير !!
اومات له وقالت : كل حاجه جاهزه زي ما أمرت يا فندم ؛
تذكر فريد المفاجأة التي يعد لها من اسبوع وهتف : اه ماشي جاي حالا !

إشارة إلي فتاه اخري تحمل كافر فستان وردت : الفستان اللي حضرتك اختارته !
أفسح له المجال لدخول وقال : لحظه وجاي معاكي !!

دلف الي الغرفه مره آخره واغلق الباب وقال : عهد قومي يا حبيبي !
اعتدلت وهي تتمسك ف ملاية الفراش ع جسدها وقال : في ايه ؟!
جلس بجانبها وارجع شعرها خلف أذنها وغمغم: عاملك مفاجاه قومي ف بنت بره هتساعدك وانا هستناكي ع البحر !
نظرت له وردت: أنا مش فاهمه حاجه ؟!

  • قومي البسي واخرجي للبنت وهتفهمي كل حاجه
    نهضت وارتدت ملابسها وخرجت الي الفتاه وبدأت في الاستعداد ..

بعد مرور وقت خرجت عهد وهي ترتدي فستان باللون الاسود وكأنها اميره بحسنها الأخاذ وجمالها الساحر وبياض بشرتها الحليبي الذي ينافس ضى القمر

وجدت فريد ينتظرها وهو يرتدي بدله رسميه انيقه لكن دون رابطة عنق حدق بها بانبهار وهو لا يصدق كل هذا الجمال بين يديه لقد زدها الحمل جمالا وجاذبية فوق جمالها

اقترب منها وهمس: حلوه اوي يا عهدي ؛
نظرت له بحب وردت : وانت كمان ؛
قبض ع يده وسار بها ع الشاطئ حتي وصلوا إلي مكان اضاءته خافته لكنه مزين بشكل يخطف الأنفاس والإضاءة بالوان مختلفه ع الرمال البيضاء وطاوله لشخصين وشموع ع شكل نجوم تملأ المكان

نظرت إلي المكان حولها وهمسة: كل ده عشاني ؟!
نظر لها واردف: عشان بعشقك بجنون ؛
ألقت بنفسها ف حضنه وهمسة : وانا بموت فيك !
تنهد براحه ورد: اخيرا انتي نشفتي دمي !

فتح ذراعيه إلي السماء وصاح بفرحه وسعاده غمرت قلبه : يارب أنا قلبي خلاص مش مكفي عشق البت دي بعشقها يارب اد الدنيا ؛
يارب وسع قلبي اد عشقها يارب ؛؛

ضحكت عهد عليه ودموعها تنهمر من السعاده وهي تتعلق ف عنقه وتنظر حولها ع تجمع الناس حولهم وهم يصفقون بسعاده
ضمها بسعاده ودفن وجهه ف عنقها وغمغم ودموعه تقطر من عينيه : بعشقك اوعي تبعدي عني تاني انتي فاهمه يا مدلع !!
ضحكت بدموع وهمسه : غصب عني يا حبيبي كنت بموت من الغيره كل دقيقه !
قبلها بعمق ع جبينها وقال : يا عهد انتي حته مني وانتي عشق عمري انا حتي مش قادر افتكر كنت عايش ازاي قبلك ومش عايز افتكر كمان ..

حدقت بعيونه بحب وهمسة : مش هـتزعلني تاني ؟!
غاص ف عمق عينيها وهمس: اموت ولا ازعلك يا بعد عمري ..

قبض ع يده وسحبها إلي الطاوله وقال: تعالي عشان نكمل السهر زي ما خططت بدل ما شيطاني يحضر والوحش يصحي واخدك ع الاوضه والغي كل حاجه ..

جلست ع الطاوله وبدأ ف تناول الطعام واشاره له بيده واردف: أنا كنت عايز اجبلك القيصر يعني حفله صغيره وكده بس بصراحه مش هتحمل عيونك تبص لراجل غيري بس نسهر ع صوته معلش ..

ضحكت عهد وهتفت: الغيره هتجننك ف يوم !
اقترب منها وتمتم: أنا اتجننت خلاص !!

فتح الهاتف وقال :الاغنيه دي هتنسيكي كل حاجه زعلتك مني كل كلمه فيها من قلبي ليكي يا عمري !!

بدأت الاغنيه ومد يده وقال : تعالي اقعدي ف حضني
نهضت وجلست علي ساقيه وسندت ظهرها ع كلمات القيصر ..

(هل عندك شك انك احلي واغلي امرأة ف الدنيا
هل عندك شك انك اهم امرأة ف الدنيا
هل عندك شك أن يوم دخولك ف قلبي هو أعظم يوما ف التاريخ واجمل خبرا ف الدنيا هل عندك شك )
ابتسمت برقه وهمسة: لا معنديش !!
مسح ع وجنتها برفق وهمس مع كلمات الاغنيه : هل عندك شك انك عمري وحياتي واني من عينيك سرقت النار وقومتوا باخطر ثوراتي هل عندك شك )

نظرت له وهزت راسها بالنفي ؛ مسك يدها وقبلها وبدأ يعد ع أصابعها وهو يردد مع كلمات الاغنيه: ايتها الورده والياقوته والريحانة والسلطانه والشعبية والشرعيه بين جميع الملكات ..
ضحكت عهد برقه وهمسه بدلال: فريد ..

مسح ع وجنتيها ومسك وجهها بين يديه وأكمل : يا قمر يطلع كل مساء من نافذة الكلمات يا اخر وطننا أولد فيه وادفن فيه وانشر فيه كتابتي غاليتي انتي غاليتي
لا ادري كيف رماني الموج علي قدميك
لا ادري كيف مشيتي الي وكيف مشيتي إليك ..

همسة بحب: بحبك ؛
تنهد وهز رأسه وتمتم: كنت فقدت الآمل اني اسمعها الكلمه دي تاني !
ضحكت بدلال ونهضت وتمددت ع الرمال وهي تنظر إلي السماء وغمغمت : السماء حلوه اوي النهارده !

اقترب منها وتمدد بجانبها ع جانبه وقبلها ع جبهتها ثم شفتيها وردد مع كلمات الاغنيه من جديد وشفتيه تلامس شفتيها : قولي لي قولي لي كيف سانقذ نفسي من أشواقي وأحزاني قولي لي قولي لي ماذا افعل فيك أنا ف حاله ادماني قولي لي قولي لي ما الحل فاشواقي وصلت لحدود الهذيان ..

هزت راسها وهمسة : قولي انت ايه الحل ؟!
وضع يده تحت ركبتيها واخر تحت ظهرها وحملها بين ذراعيه وسار بها الي الكوخ !!
……………………………
ف منزل عادل نور الدين
دلف زين وهو يستند ع عكاز وهتف : امي !!
نهضت جليله وهي لا تصدق أنه أمامها ابنها وفلذت كبدها واول فرحتها هرولت إليه وهي تضمه إليها بكل قوتها وتنحب بصوت مكتوم: حبيبي يا ضنايا أخيرا رجعت يا ولدي ؟!

خرج زين من حضنها بجمود وهتف : ايوه يا أماه رجعت وياريتني ما رجعت !
نظرت له بدهشة وقالت: ليه يا ولدي حصل ايه ؟!

نظر له ورد : انتي يا اماه اللي كنتي السبب ف خطف عهد انتي يا اماه ؟!
تلعثمت برعب وردت: ااانا كيييف ده أنا معملتش حححاجه !!

نظر له وهز رأسه وهتف : مش باين يا امه ليه إكده عملتلك ايه بتكرهيها قوي إكده ليه ؟!

صاحت بغضب : ايوه عكرها هي وامها خطفت حبيبي زمان وبتها عاوزه تخطفك مني دلوق !!
قطب زين حاجبه وهتف: حبيبك زمان ؟!

صاحت بغضب: ايوه ابراهيم كان حبيبي وهي خطفته مني انا اتجوزت ابوك عشان ابراهيم بس !!

  • عايشه معاي طول السنين دي ع غش يا جليله وانتي عينك من اخوي ؟!
    شهقت جليله وجحظت عينيها ونظرت الي عادل الواقف ع باب المنزل والغضب الشديد ينبعث من عينيه ..
    هز زين رأسه بغضب مخلوط باليأس ..

اقترب عادل وقبض ع حجابها وسحبه بعنف وهدر : كل السنين دي بتغفليني يا بت المركوب
صرخت جليله بغضب والم : كفاية حرام عليك بكفايه عشت معاك وانا كرهاك !!

تسمر زين بارضها وهو لا يصدق ما يجري أمامه
هدر عادل بغضب ؛ كمان عاوز تفضحي بت اخويا وتهتكي عرضها يا قليله الشرف يا بت شـ*

وصل الي باب المنزل ونزعت يده من حجابها وهدرت : أنا قليله الشرف يا عادل بعد كل اللي اتحملته معاك انت وعيالك ؟!

  • اتحملتي ايه انتي ؟! كنت عايشه احسن عيشه عمري ما جيت عليكي مهما تعملي يا شيخه منك لله عمري ما حسيت اني راجل متجوز وكنت عايش وراضي عشان عيالي وبعد ده كله تقوليلي اتحملتك !! لا يا جليله أنا اللي كنت متحملك وعايش معاكي غصب عني بس خلاص انتي طالق يا جليله طلق مني بالتلاته تحرمي عليا زي امي واختي !!

شهقت جليله وجحظت عينيها وهي لا تصدق من هذا الثائر والغاضب بالتأكيد ليس عادل زوجها الذي كانت تتحكم به ..
دفعها بعنف وصاح بغضب: مش عايز اشوف خلقتك تاني اهنه !!

واغلق الباب بعنف ودار الي زين الواقف بصدمه لا يستوعب ما جري : اسمع يا ولدي امك خلاص حرمانه عليا بس مش عايز حد يعرف بحاجه لحد ما فرح اخوك يعدي ع خير !!
هز زين رأسه بتوهان وقال : ماشي يابا !
نظر له عادل بدهشة وقال: مالك يا ولدي رجلك فيها شئ ؟!
هز زين رأسه وتمتم: جرح يابا جرحته لنفسي !!
وووووووووووووووووو
يتبع

ساحرة القلم ساره احمد 🖋️

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
نبّهني عن
guest
0 تعليقات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments