علي قيد العشق (الفصل الثالث)

مشكلتي اني اغار ع اشيائي
بشكل مبالغ فيه ،،،
ومشكلتك انك كل اشيائي
كيف اقولك ،،،،
اني اغار عليك وغيرتي
لك تبكيني ،،،،،
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
نظر له فريد بتحذير وكور قبضته حتي ابيضة مفاصله لكزه عمر مره اخري عندما وجد تلك الفتاة تنهض من طاولتها وتتقدم إليهم ،
رمقها فريد وبحركه سريعه أسقط كوب العصير ع ثياب عهد شهقة بفزع ونهضت وهي تهتف : فريد حاسب !!
نهض بسرعه ورد : آسف يا عهد ، معلش مخدتش بالي !!
قبض ع ذراعها وتمتم : تعالي نروح الحمام تنضفي الفستان “
إشارة له هويدا وقالت : خليك انت يا فريد , هروح أنا معاها يلا يا عهد ،،
اومات بخفه وهمسة: يلا !
كل هذا وعمر ف ذهول تام عض ع شفتيه
وهمس: يخرب عقلك عملتها ازاي دي ؟!
وقف الرد ع طرف شفتيه عندما سمع صوت أنثوي رائع
Hello Farid ،،
رفع فريد عينه وغمغم : اهلا يا ختي !!
I miss you so much baby ،،
رفع عمر حاجبيه وتمتم: وانا اللي فاكرك محلي بس ؟
نهض فريد وهمس : اخرس يا *** ،،،
تقدم إليها وردد : Hey Katie, What are you doing here
إشارة إلي طاولتها وهتفت : We have fan
with friends
what are you doing here ?
هز رأسه وتمتم: I got married. I came to
spend my honeymoon with my wife.
ابتسمت بسعاده ووضعت يدها ع كتفه وقبلته ع
وجنته وقالت: Wow baby congratulations
انتفض فريد علي شهقت عهد وابتعد عنها وحدق الي عهد ، اقتربت منهم ولهب الغيره يندلع من عينيها وهدرت من بين فكيها : مين دي يا بيه ؟!
أشار لها بيده واردف: اهدي يا عهد دي واحده معرفه قديمه وعرفت اني اتجوزت وكانت بتبركلي مش اكتر ،،
وضعت عهد يدها حول خصرها واردفت بحده: لا والله وانا المفروض اعمل ايه بقا اسيبكم لوحدكم شويا ؟ ولا اقولك اطلعوا ريحوا فوق شويا !!
حدق به فريد بدهشه وقال: انتي هتردحيلي يا عهد انتي اتجننتي ؟!
همس عمر ف إذن زوجته : بتقلبوا ف ثانيه انتوا ،
رمقته هويدا وغمغمت: بلاش انت يا بتاع رنا !!
اندفعت عهد بسرعه وهي تحاول سحب هذه الفاتنه القابعه بجانب زوجها بعنف ، انكمشت كاتي ع نفسها برعب وهتفت : ? you are crazy
قبضت على رسغها وهدرت : اه مجنونه يا حبيبتي !!
سحبتها بعنف ودفعتها بعيد وهتفت : ابعدي عنه انتي لازقه فيه كده ليه ؟ هو ايه ملهوش أصحاب !!
ابتسم بجانب فمه وهو يشعر بعهد تستشيط غضبا بسبب غيرتها عليه الان فريد ف اسعد لحظات حياته وهو يري حبيبته تغار عليه وتدافع ف حقها به بشراسه وجنون ..
هدرت كاتي بعنف : Fred dear your wife is wild
شهقة عهد وردت : مين ده اللي عزيزك يا انثي النسناس انت ؟!
هتف فريد بعنف : Shut up Katie, I won’t let you insult my wife ..
سحبت عهد كوب العصير ودفعته ف وجهه
وغمغمت: شوفي التوحش ع أصوله يا عزيزتي !
شهقت كاتي بذهول
وهدرت عهد : تعالي بقا “
حاولت الهجوم عليها وجذبها من شعرها صرخت كاتي بفزع وتراجعت للخلف ، وجحظت عيون فريد وعمر ، وسقطت هويدا ف نوبه ضحك
سحب فريد عهد بصعوبه وهتف : انتي اتجننتي يا عهد ؟!
تعلقت بذراعه وصاحت : ايوه اتجننت سيبني عليها !!
حملها ع كتفه وخرج بسرعه وهو يغمغم: اهمدي بقا يابت !!
رمقتها عهد بتحدي وهي ع كتف فريد وهتفت :
Faired Al Sayyad is my husband You bitch
وخلفهم هويدا وعمر ضرب كف ع اخر وتمتم: حتي عهد طلعها عن شعوره شفتي شتمتها ازاي
ضحكت هويدا بمرح وقالت: شتمتها بس دي سبتها بتقولها استغفر الله سامحني يا رب ، يااا عاهره
سقط عمر من الضحك وقال : لا استغفر الله فعلا ،،
وتركوا كاتي تقف بذهول وتحترق بغضب
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ف فيلا احمد الصياد
هز يوسف رأسه بالنفي وهتف: لا طبعا يا عمي ، مفيش اي اعتراض انا جاي المره دي اعرف رايك وبعدين هيجوا كلهم اكيد !
اوما احمد وغمغم : بصراحه انا مش بحب فكرة البدل ف النسب عشان المشاكل بس انا هاخد راي سما وهرد عليك ،،
حرك يوسف رابطة عنقه وهمس: يا عمي أنا مش عايزك تقلق من حوار البدل ده ، سما بالنسبه لي بره كل حاجه ، وكل واحد مسئول ع نفسه ولا ايه ؟؟
اوما احمد ورد : عداك العيب يا بني اخواتها يرجعوا بالسلامه واشورهم وان شاء الله خير ..
مسح يوسف ع شعره وهتف : تمام هستنا رد حضرتك عشان اجيب اهلي ..
نهض يوسف ورد : بعد اذنك وهستنا تلفونك يا سياده اللواء !!
نهض احمد وسلم ع يوسف وقال : شرفت يا يوسف
اوما برأسه وتحرك الي الخارج وخلفه احمد الصياد
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عوده الي غرفه فريد
دلف فريد وهو يحملها ع كتفه واغلق الباب بقدمه ووضعها ع الفراش وهتف : ممكن افهم ليه الجنان ده كله ؟!
هبت من الفراش بعنف وصاحت : ملكش دعوه ، اوع كده !!
شعر أنها ع وشك الانفجار من الغضب تراجع للخلف وظل يراقبها بصمت ، وهي تدور ف الغرفه حول نفسه بغضب ، رفع حاجبه بدهشه عندما وجدها بدأت بتغير ملابسها الي آخره مريحه للنوم ، ودلفت الي الفراش ورفعت الغطاء الي راسها وسكنت حركتها تمام ،،
فرك يده وهو يحدث نفسه أهذا الهدوء الذي يسبق العاصفه ام ماذا ؟!
قام بتبديل ملابسه الي بنطال بيتي اسود وترك جزعه العلوي عاري ، ودلف الي الفراش سحب طرف الغطاء بحذر حتي لا يزعجها ، انتفضت من نومتها عندما شعرت به بجانبها وهدرت : انت فاكر نفسك بتعمل ايه يا اخويا ؟!
غمغم بذهول : اخوكي هو عشان لي اسبوع سايبك عشان تعبانه هتخيبي ولا ايه يا عهد ؟ لا اظبطي احسنلك بدل ما اظبطك !
صاحت بحده : احنا ف ايه ولا ايه ؟ وبعدين انت لسه قاعد قوم من هنا بسرعه !!
مسح ع وجهه حتي يهدي وتمتم : عهد بلاش هزار وتمسي وخلي ليلتك تعدي !
لكزته بقوه وهتف: مش هتمسي , وانا مش عايزه ليلتي تعدي هتعمل ايه يعني ؟!
- اه هي ليله نكد باينه من اولها !!
مسح ع شعره وقال: حبيبي عايزه ايه من الاخر ؟
ضحكت بتهكم واردفت : حبيبتك اه قلتلي !
اقتربت منه ومسحت ع وجنته وقالت: دي لسه البوسه ع خدك يا قليل الادب !!
حاول مسك يدها وتمتم : يا روحي دي واحده معرفه قديمه مفيش بيني وبينه اي حاجه ، ودي طريقتها ف السلام حاجه عاديه جدا هي مش قصدها اللي ف دماغك !!
سحبت يدها بعنف وهزت راسها باستنكار: يا سلام أنا المفروض اصدق الكلام ده ، دانت طلعت روحي البس واقلع لحد ما عجبك فستان وسمحتلي انزل ، واقول معلش يا بت بيغير عليك ولازم تحترمي ده ، وانت بقا بتحترمني أو تحترم انك دلوقتي راجل متجوز ؟
رمقها بدهشه وعدم استعاب وقال : انا مش بحترمك يا عهد ؟!
توترت من نظراته الحارقه وتمتمت : ااه او بتحترمني متسمحش لواحده زي دي تقرب منك وكمان تبوسك قال ايه بتبركلك قال ..
هز رأسه وتمتم: ماشي يا عهد انا اسف انتي عندك حق أنا حيوان وزباله ومش مقدر النعمه اللي معايا تمام كده ؟؟
ارتبكت عهد من هدوءه وغمغمت : أنا مقلتش كده انت عايز تقلب التربيزه عليا وخلاص ، وطلعني غلطانه كمان !!
عض ع شفتيه وهدر بعنف: يا بت الناس انتي عايزه ايه بالظبط ؟!
لمعت الدموع ف عينيها وشهقت وهي تنهض من السرير وغمغمت : مش عايزه حاجه ,,
تمسك بها فريد وحدق الي دموعها ورد : عهد استني !
سحبت يدها وهزت راسها بالنفي وهرولت الي الحمام
- الله يخربيتك يا عمر ع بيت شورتك المنيله !
نهض وزحف الي باب المرحاض ودق الباب بهدوء: عهد افتحي الباب بلاش لعب عيال !!
لم يجد منها أي رد دق مره اخري وغمغم ؛ يا عهد انا مش فاهم اعمل ايه ؟؟ أنا اعتذرت لك مع اني مغلطش ، قلتلك دي واحده اجنبيه يعني عندهم عادي كده هم دي حياتهم يا حبيبي ،،
فتحت الباب بغضب وهتفت : طيب ايه رأيك لو الموقف ده حصل بالعكس كنت هتقول كده برده ؟!
كرمش جبينه ورد : يعني ايه حصل بالعكس ؟
ربعت يدها حول صدرها وقالت : يعني لو أنا اللي كنت مكانك وقبلت حد معرفه وسلم عليا بنفس الطريقه ؟!
صاح بغضب وبرزت عروق رقبته بعنف : نعم يا روح امك ؟
انتي ف واعيك يا ماما ؟
انتي عايزاني ارتكب جنايه وادفنه ف مكانه بعد ما اطلع قلبه من صدره ولا ايه ؟!
لكزنه ف صدره وهدرت : انت مجنون انا بقول افرض !! وبعدين شوفت متحملتش الكلام بس ،،
ضرب جبهته بغلب وغمغم: يا عهد ارحميني وقليلي عايزه ايه وانا اعمله ، تحبي انزل اقتلها واريحك منها
رمقته بغيظ وهتفت : عارف أنا عايزه ايه ؟!
اقترب منها وهو يحاول ضمها وهمس : ااومري يا قلبي !
ضربته ع صدره وهدرت : بره ,
رمقها بذهول وتمتم: بره !!
هزت راسها وهي تدفعه إلى الباب بقوه: اه بره اطلع بره “
وصل إلي الباب وفتحه وهو يحاول السيطره عليها: عهد انتي اتجننتي ؟!
- اه اتجننت ماهي اللي تعيش معاك هتفضل بعقلها يعني ؟ بره يا فريد بره !!
دفعته بقوه خارج الغرفه وأغلقت الباب بعنف
حدق الي الباب وتمتم: يخرب عقلك مجنونه !
وقفت خلف الباب وهي تنحب بصمت وقف فريد يحدق ف الباب بذهول فاق ع صوت أنثوي رقيق تقف ع باب الغرفه المقابله : اهلين يا حلو ،
رمقها فريد ببرود ودق الباب بقوه وهتف: طيب هاتي حاجه ألبسها ، يعني اروح فين كده !!
سمعت عهد صوت الفتاه تقول : لو بتحب هاي الغرفه مفتوحه إلك ؟
شهقت عهد وهي تسمع تلك الغبيه تدعو زوجها الي غرفتها بكل وقاحه التصقت بباب الغرفه حتي تسمع رد فريد عليها ابتسمت بحب عندما سمعت زمجرت فريد الغاضب : ما تتلمي يا مره وادخلي اوضتك أنا مش ناقص محن ع المسي ,,
شهقت الفتاه ودلف غرفتها وهي تغمغم : وقح !!
ضرب الباب بقوه وهدر : وافتحي انتي كمان والا ورب الكعبه هطلع ع جتتك البلا الازرق يا عهد !
فتحت الباب ببطئ دفع الباب ودلف واغلقه خلفه بعنف وهدر : عاجبك الفضايح دي ؟.
ربعت يدها حول صدرها وهتفت : الفضائح دي انت السبب فيها !!
- يعني أنا السبب ماشي يا عهد
دلف الي الغرفه وسحب اول تيشيرت أمامه وارتده وخرج وقفت عهد وهتفت : انت رايح فين ؟!
اشاره لها بيده واردف: رايح ف داهيه تيجي معايا ؟!
هزت راسها وهي تجلس ع الاريكه بصمت ، تحرك فريد بغضب وخرج من الباب ، لكن قبل أن يتحرك سمع صوت نحيبها ضغط ف فكه بغضب وهو لا يستطيع التحرك وتركها هكذا ، لعن تحت أنفاسه ودلف الي الغرفه مره اخري وجلس بجانبها ووضع ذراعه حولها وسحبها الي أحضانه وتمتم: انا آسف !
شهقت عهد ودموعها بللت كتفه وتمتمت : وانا كمان !
ضمها إليه ورفعها ع ساقيه وهمس: كل دي غيره يا عهدي ؟ مش محتاجه ده كله ! أنا كلي بتاعك اصلا مفيش اي ست ف الكون ده ممكن تلفت نظري حتي انتي احتلتي كياني !!
ابتسمت برقه وهمسة: أنا بحبك وغصب عني بغير اوي من اي حد يقرب منك ,,
شددت ذراعيها حول عنقه وشدد هو احتضانها حتي جعلها تأني بالم همسه : فريد ضهري هيتكسر !
افلت يده قليلا وهمس : عهدي وحشتيني اووي مش قادر اتحمل اكتر من كده !
قبلته ع عنقه قبله رقيقه لكنها بشغف مذهل وكان الضوء الأخضر بالنسبه له مسح ع شعرها وهو يلتهم عنقها بسرعه قبض ع شعرها يرجع راسها الي الخلف وهبط ع شفتيها بقبله عاصفه قبله ناريه ملتهبه امتص شفتيها بقوه حتي شعر بطعم الدماء ف فمه لحظات وسمعت صوت شق كنزتها بعنف غمغمت بين شفتيه: فريد براحه !
قبض ع ذراعيها وارجعهم خلف ظهرها وهو يتلهم عنقها ونهديها بحريه ، در بها ووضعها على الأريكة وهو ينزع باقي ملابسها بسرعه ولهفه مفرطه ،ثم نزع تيشرته وهبط فوقها وهو يحاول السيطره على أعصابه لا يريد أن يحدث ما حدث مره آخره ، شددت ذراعيها حول عنقه وقبلته برقه أطاحت بعقله تماما همس لها وهو يكاد ينصهر: بحبك اووي هموت عليكي يا روحي ,
همسه بصعوبه : وانا كمان حبيبي ,
مرر يده ع منحنياتها حتي وصل إلي فخذها وقبض عليه وهو يلف ساقيها حول خصره ، ويخترقها بعنف صرخت عهد بالم اجفل فريد ع صرختها وهمس : معلش يا قلبي خلاص براحه اهو !!
قبض ع الوساده وحاول يتماسك ويتحكم بنفسه قليلا ويتعامل معها براحه قبلها بعمق وتمتم: حلو كده يا عهدي ؟!
اومات بخفه وهي تدفن رأسها بعنقه وتأوهت : أاااه حلو اوي “
غرق بها فريد يرتشف من شهدها بجنوون ، تاره يستطيع التحكم ف نفسه ، وتور لا يستطيع ويفيق ع انين عهد وصرختها ، حتي انتهت جوله طويله عوض بها حرمان الاسبوع الماضي كله مسح وجهها وهو يرجع خصلات شعرها المبتله خلف أذنها وغمغم: حاجه بتوجعك يا قلبي ؟!
هزت راسها بالنفي ودفنت وجهه بصدره الصخري بخجل يشعل النار في جسد فريد ويطيح بعقله تماما
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
بعد مرور أسبوع رجع فريد وعهد الي شقتهم فتح الباب ودلفت عهد وهتفت : تصدق الشقه وحشتني اوي !
اغلق الباب وتقدم إليها وضمها بحضنه وشدد من احتضانها وهمس : كل مكان لينا ذكره فيه بيوحشني ,,
أخرجه من حضنه ع صوت رنين الهاتف وهتف ؛ أنا هفصل التلفونات كلها قبل ما اقرب منك بعد كده
ضحكة برقه وأخرجت الهاتف من حقيبتها وردت : دي ماما !!
اوما لها وقال : طيب كلميها وانا هدخل الشنط يا قلبي ‘
دلف فريد الي الداخل بالشنط رفعت عهد الهاتف الي أذنها وقالت: ماما حبيبتي وحشتيني اووي ,,
ضحكت سهير وهتفت : وانتي اكتر يا قلب أمك ،
عندي ليك خبر هتتجنني لما تسمعيه !
جلست وهي تردد : قولي يا ماما بسرعه !!
مبروك يا عهد بابا جاب النتيجه ونجحتي امتياز يا قلبي ،
صرخت عهد بفرحه وسعاده وهتفت : بجد بجد والنبي ؟!
خرج فريد بسرعه من الغرفه وصاح : فيه ايه بتصرخي ليه يا عهد ؟!
هرولت إليه والقت نفسها باحضانه وهتفت : نجحت يا حبيبي انا مش مصدقه !!
ضمها إليه ورفعها بين أحضانه بفرحه وهتف : مبروك يا قلبي عقبال كل سنه ,,
انزلها فريد ومسح على وجنتيها وغمغم: أما أنا عملك مفاجاه تجنن بمناسبه نجاحك ,
شهقت بفرحه وهي تقفز بين يديه: قول قول عشان خاطري!!
قبض على ذراعيها وثبتها ورد : اهمدي بقا مش هقولك امال مفاجاه ازاي بقا ؟!
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وصل عمر وهويد الي شقتهم أيضا دلفت الي غرفة النوم وهتفت : بجد كان اسبوعين حلوين اوي ,,
اوما عمر برأسه وغمغم : الحمد لله راجعين واحنا لسه متجوزين
ثم هتف: اه يا حبيبتي عايزين نعزم سيادة اللواء عشان نشكره بقا ،،
تمتمت وهي تدلف الي المرحاض: اه عندك حق شوف امتي وانا جاهزه “
بدأ بتبدل ملابسه ثم توقف ع صوت الهاتف سحب الهاتف ورد : الو اهلا اهلا يا حماتي !
صباح بفرحه: اهلا يا حبيبي امال هويدا فين برن عليها مش بترد هي كويسه يا عمر ؟!
- هي تمام بس ف الحمام
- طيب لما تطلع قولها مبروك نجحت يا حبيبي
هتف بفرحه: بجد يا حماتي ده هويدا هتفرح اوي ! - هفرح ليه ؟!
هرول إليها وضمها بحضنه ودار بها حول نفسه وهتف : مبروك النجاح يا قلبي ,
شهقة بفرحه : بجد قول والنبي اه !
انزلها بسرعه ورد: والنبي اه !
…………………………………..
يتبع
ساحره القلم ساره احمد