علي قيد العشق(الفصل الثالث عشر)

للقلب مشاعر يرفضها العقل
وللعقل شروط يكرهها القلب
ضعيف هو من قلبه غلب عقله
وجبار هو من عقله غلب قلبه
ما أشقى القلب حينما يتغلب عليه العقل
ما أضعف العقل حينما يتغلب عليه القلب
ويبقى الصراع بينهما أزليًا ..
ونبقى جميعا فى حيرة من أمرنا ..
لذا
إتبع قلبك لكن خذ عقلك معك ..
………………………………………….
ف سياره فريد
مالك يا عهد من ساعة ما ركبتي العربيه وانتي ساكته وسرحانه ؟!
نظرت له بشرود وردت : لا ابدا اول يوم وتعبت شويا يمكن مش نايمه كويس !!
مسك يدها وقبلها وقال: معلش يا قلبي ؛ اول ما نروح نامي براحتك مش هاجي جمبك لحد ما تصحي لوحدك ؛
اومات بصمت وهي تتذكر كلمات رامز السامه هي تعلم أنه يكذب بشأن هذا الرهان السخيف ولكن الم يعدها فريد أنه لن يلعب هذا الماتش هل كان يكذب عليها وهو ينوي ع شي اخر
وصل وصف السياره وتأرجل وعهد معه ودلف الي داخل البنايه
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ف شقه عمر
دلفت هويدا الشقه والقت حقيبتها وسلسلة مفتاحها علي الطاوله وسارت الي المرحاض وهي تنزع ملابسها بعد قليل خرجت من الحمام وهي تلف منشفه حول جسدها بإحكام وتنشف شعرها بمنشفه آخره …
دلف عمر الي الشقه وهتفت: هويدا !!
- أنا هنا !
دلف الي غرفه النوم بغضب وقال : مشيت ليه ؟ روحت لحد الجامعه ورجعت تاني !!
نظرت له وردت بـ سخط : استنيت كتير !! فريد جاي اخد عهد ؛ ويوسف اخد سما ؛وكل واحد فيهم يقولي تعالي اروحك ‘ أقلهم عمر جاي زهقت وانا مستنيك خت تاكسي وجيت !
مسح ع وجهه يلتمس الهدوء وغمغم : أنا اتاخرت غصب عني العربيه عملتها معايا “
نظرت له ودموعها تنزل ببطئ وتمتمت: عادي بقا أنا مش فارقه اصلا !!
نهضت وسارت بتجاه غرفه الملابس عض ع شفتيه وتحرك خلفها وتمتم: لا طبعا ؛ انتي عارفه أن كلامك ده مش صح ! وعارفه أنا بحبك اووي ‘
لم يتلقي منها رد فـ قترب منها أكثر وهمس بجانب أذنها: يا دودو أنا غلطان عشان خاطري بلاش تزعلي بقا ؛ أنا مش فاهم انتي زعلانه مني ليه !!
دارت إليه بحده وهتفت : يا سلام بقا مش عارف ؟! وست كارولين اللي كل يوم معاه قال شغل وعقد وشراكه !!
عاد عمر خطوه للخلف بسبب حدتها واشاره له بيده واردف: نمسك العقل هااا ؛ انتي عارفه أنا مقدرش الغي الشراكه دي ؛ اقول ايه لسياده اللواء نلغي صفقة بـ ملايين عشان مراتي بتغير عليا !!
لكزته بقوه وهتف: امال انت المدير ازاي ؟!
مسك يدها وقال : يا روحي أنا مدير تنفيذي للشركه بس بابا رئيس مجلس الادارة ومتنسيش فريد كمان عضو ف مجلس الاداره وناس تانيه يعني مش قرار فردي هو !
قربها إليه وغمغم : نكبر بقا يا ماما كفايه عته !!
لكزته ف صدره وردت : عته ! انت شايف كده ؟
حدق بها والي بروذ نهديها من بين المنشفه وهمس : أنا مش شايف احلي من كده “
حدقت بها وهتفت : والله طيب اطلع بره !
لكزته بقوه وهي تدفعه إلى خارج الغرفه وتردد : انت مش بتفكر غير ف كده يا قليل الادب ؛
مسك يدها وثبتها خلف ظهرها وقال بعبث : اهمدي بقا ؛ انتي ليكي كام يوم مطلعي عيني وانا هاخد حق اليومين اللي فاته من عينك النهارده !!
صرخت بفزع وهي يلقيها ع الفراش بقوه ويهبط عليها ويثبط يدها فوق راسها ويهبط ع شفتيها بقبله ساخنه لحظات واندمجت معه وهي تشعر أنها اشتاقت له جدا ابتسم بجانب فمه عندما شعر بتجاوبها معه وأبحر سويا في محيط عشقهم الناعم
…………………………………..
ف شقه مايا
نهضت ع صوت طرق الباب فتحت الباب وتفاجات برامز أمامها هتفت بجمود : انت ايه اللي فكرك بيا دلوقتي ؟!
نظر لها واردف ببرود : هنتكلم ع الباب !!
تركته ودلفت الي الداخل ودلف خلفها وإغلاق الباب
جلست ع اقرب اريكه ووضعت قدم ع الاخره وهتفت : انت عايز ايه كفايه اوي اللي جرالي من تحت راسك !
اقترب من البار وصب كاس وغمغم : وانا كنت قلتلك لخبطي مع الصياد ؟
ارتشف من كاسه وردد : انتي اللي جبتيها لنفسك !
نظرت له بحتقار وصمتت بغيظ
أشار له بيده واردف: المهم بكره عايزك معايا ! وهتنفذي كل اللي هقولك عليه بالحرف الواحد “
نهضت بغضب وصاحت : تبقي مجنون لو فاكر اني عندي استعداد أكمل ف اللعبه دي اكتر من كده !!
قذف الكاس ف وجهها ثم قبض على عنقها بعنف وهدر بفحيح افعي: انتي اللي تبقي مجنونه لو فاكره اني بطلب منك يا حلوه ؟ ده أمر هتنفذيه برضاكي أو غصب عن عين أهلك !
شهقت بعنف وهي تحاول التنفس وضربته ع صدره وهدرت: ابعد عني هتموتني يا غبي يا ابن الكلب !
ضغط على عنقها أكثر وهمس بشر : لسانك يا قطه ولا المره الي جايه مش هينفع فيه اي عمليه عشان هقطعه من لغلوغه !!
تركها والقها بعنف ع الاريكه خلفها وهدر : إخرسي واسمعي واحفظي كل حرف الغلطه المره دي بروحك صرخ بها بعنف : فاهمه يا مره ؟!
اومات له وهي تشهق وتنحب بصوت مكتوم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ف شقه فريد
اوقفه صوت طرق الباب عن إكمال التمرين اليوميه الخاصه به التقط المنشفه ومسح بها وجهه وسار إلى الباب وفتحه وقال : تعالي يا ممدوح اتاخرت ليه ؟!
دلف ممدوح وهتف: ولا اتاخرت ولا حاجه انت اللي مستعجل !!
- طب تعال يا فالح
غمغم به فريد وهو يعود الي غرفه الرياضه سار ممدوح خلفه وقال: يا اخي الشغل معاك يقصف العمر بدري بدري !
دلف ممدوح واغلق الباب وقال : هي مراتك مش هنا ؟!
رد فريد وهو يلكم كيس الملاكمه المعلق: نايمه ؛
جلس ممدوح وهو يردد : عرفت أن الماتش بكره ؟!
جز ع فكيه بغضب وهدر بفحيح: لا مش هعرفها ابن عـ** كان السبب اني اخلف وعدي معها واكدب عليها لاول مره !!
نهض ممدوح وهتف: طيب ما هو استفزك ؛
مسك كيس الملاكمه وهو يلهس من فرط الحركة والمجهود ورد : أنا هخليه يندم ع كل حرف “
- بس هو لسه عايش ؟!
رد باختصار : عايش !!
ضرب ممدوح كف ع الآخر بذهول وهتف: زي القطط بسبع ترواح !
رد فريد وهو يقوم بعمل تمرين الظهر : لا أنا سبت ليه فرصه عشان يعيش ؛
هز ممدوح رأسه وتمتم: احسن واللي كانت كل حاجه هتبوظ !
برقه عينيه بالكره والشر المطلق الذي غلف وجهه بالسواد القاتم وشراسه قاتله وهدر : مش قبل ما جيبه وهو واللي وراه تحت جزمتي وافعصهم !!!
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ف شقه يوسف
دلف يوسف إلي الشرفه بكوبين من القهوه وقدم واحد الي مازن وغمغم: مالك ياض لوي خلقتك ليك كام يوم ليه ؟!
ارتشف مازن رشفه ورد : قرفان ع زهقان مش عارف !!
جلس يوسف مقابل مازن وهتف: انت متخانق مع الحته ولا ايه ؟؟
زفرا مازن بـ هم واردف : والله ما عارف هتجنني مش عارف دي هرمونات ولا هي غاويه نكد ولا قرف ولا ايه ؟!
ضحك يوسف وقال: هي عملت ايه معاك لكل ده ؟
أرجع مازن ظهره الي الخلف وقال : كنا زي الفل ايوه عنيد ومش بتيجي غير بالجزمه بس كنا كويسين فاجأه كده قلبت الف درجه اتحولت أنا مش فاهم ايه اللي حصل ؟!
اشاره بيده واردف: طيب ما يمكن انت فهمتها غلط من الاول ؟ وهي مش بتحبك وانت مش ف دماغها !!
هز رأسه بتأكيد ورد : لا بتحبني أنا متأكد شوفت الحب ف عينيها وكل حركه منها بس ف حاجه مخبيها لو اعرفها هفهم كل حاجه ؟
مسد يوسف ع أنفه وردد: حاجه زي ايه ؟!
وضع كوب القهوه واردف: اعرفها بس وهطلع عليها القديم والجديد وحيات امي لطلع عليها جني واخليها تمشي تكلم نفسها ؛
ضحك يوسف وقال: ربنا يثبت علينا العقول ويشفي كل مخبول هي هبت منك خلاص ؟
نهض مازن وهتف: انت بتقول فيها والله هبت ع الآخر !!
أشار له وهتف: طيب جرب تخليها تغير مفيش حاجه تفضح حب الست غير الغيره !
ضيق مازن عينيه وهمس: تفتكر !!!
شرد بتفكير ف شخصيه مرام ورد : بس مرام ممكن تقتلني فيها دي شراني وتعملها “
ضحك يوسف وقال: اللي عايز العسل من النحله يتحمل لامواخذه قرصها !
عض مازن ع شفتيه وهمس: ولله فكره بس عايزه تتظبط وتطبخ ع نار هاديه عشان تظبط “
ربت يوسف ع مكنبه وغمغم : اطبخ يا روميو انت وراك حاجه ؟!
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
ف شقه فريد
استيقظت عهد من نومها ، واعتدلت ودلفت الي المرحاض اخذت شور سريع وخرجه وعقلها مشغول بكلمات هذا الوقح ، بحثت ع فريد فلم تجده ثم دلفت الي المطبخ واعدت بعض الشطائر وكوب من القهوه وجلست تأكل بشرود ، ظلت تسئل نفسها هل فريد يكذب عليها ؟ هل ينكس وعده معها ؟ وماذا تفعل أن كان كلام هذا المختل صحيح ؟ تذكرت الكارت الذي مذقته أمامه ثم أخذته بعد أن انصرف ، نهضت ودلفت الي غرفه الملابس وسحبت حقيبتها وأخرجت الكارت وحاولت أن تلصم القطع بترتيبها الصحيح حتي استطاعت قرأت العنوان قرأت العنوان أكثر من مره حتي حفظته ثم مسكت قطع الكارت وتـخلصت منه …
جلست شارده تتخبط بأفكارها اول مره تواجه نفسها بسؤال إجابته حقا صعبه جدا .. ماذا أن كان فريد يكذب عليها اللي يعلم أن الكذب يهدم الثقه ويزعزع الامان ؟ ألا يعلم أنه عندما يكذب عليها وعينيه ف عينيها فهذا الخذلان بحد ذاته !! علق سوال اخر داخل عقلها هل تستحق هي هذا ؟ قد يكون الجواب مبهم ولكنها بالتأكيد تخشي أن تبحث عن اجابه فـ يصيب قلبها قدر أكبر من الخذلان ..
فاقت من أفكارها ع صوت فتح الباب ودخول فريد الذي نظر له وهتف : اخيرا صحيتي !
هزت راسها وتمتمت: اه نمت كتير انت كنت فين ؛
وضع الاكياس من يده واقترب منها وقبلها ع جبهتها وجنتيها وغمغم: روحت السوبر ماركت ‘
اومات بخفه وهمسة: فريد !
نظر لها بحنان ورد : عيونه ؛
- ممكن اسئلك سؤال ؟!
نظر اليها مطولا ثم اوما بهدوء وقال : اكيد يا عهدي ؛
حدقت الي اعماق عينيه وقالت : انت ممكن تكدب عليا ف يوم ؟!
هز رأسه وتمتم: ليه السؤال الغريب ده يا عهد ؟؟
ارجعت خصله خلف أذنها وردت : عادي سؤال وجي ف بالي ؛
حدق بها فريد وقال : عشان مصلحتك ممكن !!
قطبت حاجبيها وقالت: يعني ايه تكدب عشان مصلحتي ؟؟
مسك يدها وقال : يعني المصلحه بتحكم يا عهد ! ممكن اخبي حاجه عشان مصلحتك متعرفهاش !!
نظرت له وقالت : حتي لو هزعل منك ؟؟
اقترب منها ومسح ع وجنتيها وقال : حبيبي انت متاكده من حبي ليك وانك دنيتي وحياتي واغلي عندي من الدنيا واللي فيها ولا لا ؟!
اومات بخفه وهمسة: اه متاكده ؛ - خلاص متشغليش دماغك باي حاجه غير انك تحبيني وبس ؛
هزت راسها وقالت : ماشي يا فريد عن اذنك !
قطب حاجبه بدهشه وقال: رايحه فين ؟!
إشارة له بيدها وقالت : هنام ؛
مسك يدها وسحبها اليه ورد : نعم ازاي يعني وانتي لسه صاحيه ؟!
وضعت يدها ع صدره وقالت : اصلي حاسه جسمي مكسر !!
مرر يده ع جسدها وتمتمت: ولو نمتي هيتكسر اكتر
تعالي انشط لك عضلات جسمك ؛
نهض وسحبها الي غرفه الرياضه وقال : هنعمل شوية تمارين سوا ؟
اشاره بيده واردفت : أنا معرفش !!
مسك يدها وسحبها اليه وهمسه: انا بعرف ‘
مشط جسدها بعينيه وهمس: بس الهدوم دي متنفعش روحي غيري بـ حاجه مناسبه “
اومات برأسها وتحركت ولكن سحبها إليه من جديد بقوه شهقت بمفاجأة ابتلع شهقتها بين شفتيه وقبلها بعمق وشغف ثم تركها وهمس : بسرعه يا عهدي ؛
اومات برأسها وتحركت بتوهان ودقات قلبه تقفز داخل صدرها
مايل فريد رأسه يمينا ويسارا حتي اصدارات صوت ترقعه العظام وهو يضرب كيس الملاكمه المعلق
بعد مرور بعض الوقت بدلت ملابسها الي طقم مكون من شورت جينز قصير وكنزه بحملات رفيعه الي منتصف بطنها دلفت الي غرفه الرياضه كان فريد ينام على ظهره ويقوم بعمل تمرين البطن وقفت أمامه وقالت : أنا غيرت ؛
توقف ع الحركه ومشط جسدها بعينيه وهمس: الشورت والبيرسينج هياكل من كـ** حته !
رفعت حاجبها وغمغمت: قليل الادب بشكل ؛؛
اشاره بيده واردف: ياقلبي أنا اللي حطيت قواعد قلة الأدب الاولى “
رفعت منكبيها وردت : وانا بقول والله انت بجد سافل !
اشاره لها بيده وهمس: طيب تعالي “
زحفت إليه ووقفت أمامها مباشرا مسك يدها وسحبها اليه وهمسه: انزل يا مدلع !
اجلسها بين أقدامه وممد جسده ع الأرض وبدأ ف تمرين البطن بحركه سريعه وهتف : عدي يا عهد ؛
بدأت ف العد وهو يرجع بجسده ع الأرض ثم ينهض بشكل يخطف الأنفاس ومع كل حركه يقترب منها ويقبلها ع شفتيها بقبله سطحيه
بعد وقت قصير غير التمرين وبدأ بتمرين الضغط وعهد تجلس ع ظهره وتعد له ثم رفع ذراعه وقال : امسكي ايدي ؛
مسكت يده وبدأ بعمل التمرين ع ذراع واحد شقهت عهد وهتفت : دراعك يوجعك !!
ضحك عليها وتمتم: متخفش متعود ع كده واكتر !
استمر بعمل التمرين العنيفه التي انبهرت عهد منها شعرت عهد بالارهاق وقالت : كفايه بقا يا قلبي انا تعبت وعايزه أنام عندي سكشن بدري !
اوما لها وقال : حاضر روحي خدي شور ع ما اخلص العده دي “
اومات برأسها وتحركت الي المرحاض وأخذت حمامها وخرجت دلفت الي الفراش وسقطت ف النوم سريعا واستمر فريد ف التمرين الي وقت متأخر ثم دلف المرحاض وأخذت شور سريع ودلف معاها ف الفراش وقربها منه وضمها بحضنه ونام أيضا بسرعه
……………………………..
صباحا ف شقه فريد
خرج من المرحاض وهي ترتدي حجابها مشط جسدها بعينيه وقال : الدريس ده يتغير ؛
نظرت له وردت: ليه مش ده انت اللي جايبه ؟!
نظر له بتفحص وغمغم : اه بس عليكي حاجه تانيه ملفت اوي !
دبت قدمها في الأرض وتمتمت : مليش دعوه هو عجبني وواسع وجميل ؛؛
رفع حاجبه واقترب منها بطريقه مرعبه تراجعت عهد بزعر وهتفت : خلاص والنبي متتحول انا هغير حاضر “
دنا منها وقبض ع خصرها وقربها إليه ومسح على وجنتها وزحف بيده حتي قبض ع عنقها من الخلف وهبط ع شفتيها مزقها بين أسنانه بقبله من نار تراجع بها حتي سقط ع الفراش شهقة بفزع ع صوت شق الدريس بعنف وهبط ع شفتيها بقبله فاجره حاولت دفعه بقوه وهي تنحب وتشهق قبض ع يده وثبتها بجانب راسها وهمس: هااا عاجبك كده ؟!
هزت راسها بالنفي ودموعها تنهمر بجانب عينيه اقترب منها ومسح دموعها بشفتيه وهمس: اششش خلاص اهدي !
اعتدل وقبض ع يدها وسحبها أوقفها وابتسم وقال : حقك عليا يا عهدي ؛
نظرت له بدهشة وردت بين دموعها : انت بجد مش طبيعي !!
هز رأسه وتمتم: لا طبيعي طول ما أنا مش غيران عليكي مش بتحول غير لما حاجه ممكن تمس شعره منك ؛
قبلها ع جبهتها وقال : خليك بعيد عن اي حاجه تخليني اغير وانا عمري ما ازعلك ابدا ؛ اتقي غيرتي يا عهد قلتلك الكلام ده اكتر من مره !!
هزت راسها وقالت : حاضر ؛
لف ذراعيه حول خصرها بحميميه وضمها بحضنه وشدد عليها رفعها بين أحضانه وقبلها ع عنقها وهمس : ما بلاش جامعه النهارده يا عهدي ؛
تملصت منه وقالت : لا أنا قلتلك من امبارح عندي سكشن مهم ؛
هز رأسه وتمتم: طب يا ختي خلي التعليم ينفعك أنا كنت هديكي درس احلي ؛؛
……………………………………..
قبل منتصف الليل بساعه
اتصلت عهد ع هويدا وسما ومرام مكالمه جماعيه وقالت : شوفتو اهو شكل كلام اللي اسمه رامز صح !
هتفت هويدا : فريد نزل ؟
- اه قال وراه شغل ونزل ؛
هتفت سما : طيب هتعملي ايه ؟!
عضت عهد ع شفتيها وقالت : مرام أنا عايزه اروح المكان ده بنفسي وأشوف هيقول ايه لما يلقيني قدامه ؟
اومات مرام وردت: ممكن تهدي وبعدين المكان ده اكيد لا بار لا مشبوه !!
هتفت عهد: مش مهم برضو هروح ولو مجتيش معايا هروح لوحدي ؛
هزت مرام راسها وردت: لا يا ستي هاجي معاكي !
ردت هويدا : ماشي وانا كمان جايه معاكم كده كده عمر عنده شغل ومش موجود ؛
اومات عهد وقالت: ماشي سلام !!
بعد مرور وقت
كانت عهد ومرام وسما وهويدا يقفونا أمام هذا المكان الغريب الذي يشبه البار ولكنه يحتوي ع مكان خاص للملاكمه الغير قانونيه بالطبع
ف سياره مرام هتفت هويدا : هندخل المكان ده يا بنات ؟!
نظرت عهد الي مرام وهمسة : أنا خايفه يلا نروح !!
وووووووووووو
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ساحره القلم ساره احمد 🖋️