بين احضان قسوته (الفصل الثامن عشر)

العلاقاتِ لا يُبقيها الحُب …
ما يُبقيها هُو …. الأمان
و عَدم الخَوف مِن الغدر و تقلُب الرأي
فحيثُما كان الأمَان وُجد الإستِقرار و الأطمَّئنان
اجفلا علي صوت صبحي يهتف بعنف : ايه ده يا عمي؟!
شهقت ونس وسحبها جبران خلف الشجره وغمغم بحسم : متخفيش !
هزت راسها بالايجاب وهمسة: شافنا ولا ايه؟!
نظر لها واردف ببرود: ولو شافنا! قلتلك انتي مرات جبران الباشا يعني متعمليش حساب لحد فاهمه؟!
هزت راسها وهي تشعر بقلبها يتضخم بحب هذا الجبران حصنها المنيع…
هتف صبحي بغضب : هما كده حلو اوي ده صنف مغشوش اصلا!! بس انا مش لاقي حد تاني أنجز منه غيرك!!
هتف الرجل : ياسطا عيب عليك ده حاجه نضيفه انت بس متعود علي الحنه!
حدق بهم جبران والشرر يقفز من عينيه بلهيب حارق وغمغم : مخدرات يا *!!
ظل يراقبهم بغضب شديد ،وعينيه تموج بشرر حتي انصرف الديلر وخلفه صبحي ..
نظر لها واردف: مخلصناش كلامنا يا ونس !!
اومات له ووضعت يدها على صدره وقالت : حاضر بس انت اهدي وحياتي؛
اقترب منها وهو يلتهم ملامحها بعينيه وهمس: حياتك دلوقتي هي حياتي يا حبيبي
مسح على وجنتها برفق وابهامه يمر على شفتيها بلمسة رقيقه ارتعشت أطرافها وحاولت الانسحاب وهمسة : أنا هروح اشوف دمع والحفله !!
هرولت بسرعه من أمامه وهو ينظر لها بعشق وغمغم: اهربي اهربي يا ونس دنيتي!!
……………………..
في الحفله ..
نهضت نظلي بغضب وهي تنظر إلي صبحي بنفور واقتربت من اميره وهدرت من بين فكيها : انتي ياا
نهضت اميره وهتفت بتوتر : خير يا هانم حصل ايه؟!
إشارة بيدها إلي صبحي الذي يجلس علي البار ويقوم بشرب الخمر بطريقه مقززة وهدرت : قولي لجوزك يحترم المكان اللي هو فيه!!
هو مش في كباريه هنا المكان ده لي سمعته!!
هزت راسها وهي تنظر إلي صبحي بنفور وهتفت : حقك عليا يا هانم أنا هتكلم معاه دلوقتي!
رمقتها بغضب شديد وقالت : كل ده انا مش قادره اتحمله !!انتي وجوزك وبناتكم مش هيكون ليكم مكان في قصر الباشا ولا حياتنا ابدا حطي ده في دماغك !!
نظرت لها اميره بدهشه وقالت: احنا هنبعد بس دمع ذنبها ايه؟ هي وسليم بيحبوا بعض حرام عليكي سبيهم يعيشوا حياتهم مش غير مشاكل !!
ضحكت نظلي بستنكار وغمغمت : بجد انتي مصدقه نفسك؟ أنا اللي ربيت سليم وعرفه كويس اوي هو بس شاف صنف جديد قال يجرب كام يوم شهر بالكتير وهيشبع وخلاص ، وهتلاقي بنتك راجعه ليكم زي ما راحت زي ما رجعت مش هتكسب حاجه وسليم مش هيخسر هي بس اللي هتخسر ..
نظرت اميره الي سليم وفرحته بدمع الظاهره في عينيه وقالت : مفتكرش كلامك صح ! يمكن تكوني ربيتي سليم
بس متعرفهوش!! سليم بيحب دمع وعمره ما هيتخلي عنها ..
الراجل لما يحب بجد بيتغير ويتحول لحد تاني انتي مش هتعرفيه ..
تحركت اميره وهي تسحب مي في يدها واقتربت جيلان التي كانت تتابع الموقف من أوله وهتفت : ليه يا انطي كده حرام ليه بتقولي كده ؟!
نظرت لها نظلي وهتفت بنزق: اسكتي يا جيلان انتي مش فاهمه حاجه دول ناس طمعنين فينا وانا مش هسكت ؟
تحركت نظلي تحت نظرات جيلان المصدومة اقترب آدم من جيلان ونظر لها بدهشة وقال: مالك وقفه كده ليه يا چيچي؟!
نظرت له وردت: انطي بتقول كلام غريب على دمع وسليم !!
نظر لها بحنان ورد: غريب ازاي؟!
إشارة بيدها إلي دمع وسليم وقالت : هو ممكن سليم يبعد عن دمع بجد يا آدم؟؟
هز رأسه بالنفي وقال: لا معتقدش سليم بيحبها متخفيش !
اومات له وهمسه: انا مش عايزهم يبعدوا عن بعض ابدا هما حلوين اوي مع بعض!!
ضحك بمرح وقال: عقبالك وعقبالي يا اميرتي ؛
ضحكت برقه وهمسة: شكراا ؛؛
…………………..
انتهت الحفله وعاد الجميع الي الفيلا بمجرد دخولهم اشار سليم برأسه إلي دمع وهتف : يلا غيري وتعالي بسرعه؟!
تحركت دمع الي الاعلي ونظرت ونس إلي سليم بدهشه وقالت: ليه رايحين فين ؟!
نظر لها جبران وغمغم : سبيهم براحتهم دي خلاص مراته !!
هتف سليم : حبيب قلبي يا باشا ؛
نظر الي ونس وغمغم : طلعينا من دماغك يا ونس بقا!!
رفعت حاجبها بدهشة وهمسة: بقا كده ماشي!!
تحركت ونس الي الاعلي وجبران ينظر لها ويكتم ضحكته وقال : أنا طالع انام عشان هنرجع بكره الصبح القاهره !!
اوما سليم برأسه ووقف ينتظر دمع لحظات
ونزلت دمع وهتفت : انا جاهزه؛
حدق بها وهمس : احلي قمر انتي يا جاهزه !
مسك يدها وقبلها وسحبها الي الخارج هتفت بمرح : طيب قولي هنروح فين !!
اوما برأسه وقال: مفاجاه ؛
في الاعلي ..
دلفت ونس غرفتها وهي تشعر أنها اسعد مخلوقه علي وجه الارض ، الليله فقط تستطيع الوقوف وأخذ نفس عميق براحه، دمع تزوجت اخيرا وأصبحت في عصمة رجل يعشقها ،ويحافظ عليها,
أخرجت صوره والدتها من حقيبتها ونظرت لها بفرحه وعينها تلمع بدموعها وهمسة : اخيرا يا ماما قدرت اوصل دمع بر الأمان النهارده بس ربنا قدرني انفذ وصيتك يا حبيبتي ,
توقف جبران علي باب الغرفه يسمع كلماتها التي مست قلبه بشغف ،
ابتسم وهو ينظر لها ويشعر أنه يغرق بسحرها وعشقها يستولي علي عقله تماما لحظات ،
وتذكر صبحي ،وأعماله ،وحقارته التي لا تنتهي ،
اغلق الباب بهدوء ما قبل العاصفه ،وتحرك الي غرفه صبحي،،
دفع الباب بعنف جعل صبحي يفزع برعب من مكانه وهتف : في ايه يا باشا؟!
اكل الأرض بخطواته الملتهبه ,وقبض على ياقة قميصه وسحبه بعنف وحدق به بعينان يندلع منهم لهيب مستعر،
وهدر بصوت حاد: قاعد في بيت جبران الباشا ،وفي مكاني وتشرب الارف ده، بسببك انت يدخل ديلر مكان يخصني!!
ضربه بمقدمة رأسه علي أنفه بعنف صاح صبحي بالم وهتف : مين بس قالك يا باشا محصلش أنا راجل غلبان مليش في الحاجات دي ابدا !!
قبض على ذراعه ،وهو يتذكر أفعاله الحقيره مع ونس وضربه ودفعه لها ، اشتعلت النار بعروق جسده ونفرت بشده حتي كاد أن يتحول ، وقد تلبسته شياطين الجحيم،،
ودفعه علي الاريكه ولف ذراعه بالعكس حتي سمع صوت العظام يملأ الغرفه ،وصراخ صبحي بعنف والم حاد وهو يتخبط بين يديه ،وهو يضغط عليه بعنف …
تجمع كل من ف الفيلا علي صراخ صبحي المفزع…
كانت ونس اول من وصل الي الغرفه وقفت مشدوه بصدمه علي باب الغرفه حتي هتفت اميره : يلهوي ايه اللي بيحصل ده؟!
صاحت نظلي بحده: جبران لا متوديش نفسك في داهيه عشان الحيوان ده!!
أجبارت ونس أقدامها بصعوبه علي التحرك ،وحاولت سحب جبران من فوق صبحي ،وهو تنحب وتشهق وجسدها يرتجف بقوه وصاحت : لالاا ابوس ايدك سيبه!! حرام عليك نفسك !خساره هتودي نفسك في مصيبه حرام عليك!!
اخيرا عاد جبران للواقع ودفع صبحي بعنف وبصق كلماته بغضب : ده اخر تحذير ليك المره اللي جايه هتكون رقبتك انت فاهم؟!
هز صبحي رأسه بسرعه وغمغم برعب : مفهوم يا باشا اخر مره مش هعيدها تاني ابدا حرمت يا باشا!!
خرج جبران بغضب شديد وخلفه نظلي وهتفت بنزق: جبران استني!!
نظر لها بغضب وهدر: مش وقته يا نظلي!
ودلف غرفته واغلق الباب بعنف ؛ضرب نظلي كف على الآخر بذهول وهتفت: ده مش بيت ده ولا الشارع !!
دلفت غرفتها وأغلقت الباب بعنف ..
تحركت ونس بصعوبه وهي تشتعل بغضب من تهوره وفتحت باب الغرفه ودلفت كان يقف ينظر من الشرفه ويعقد يده خلف ظهره ..
اقتربت منه وهتفت بعصبيه : جبران
اغمض عينيه وكور قبضته وهو يحاول السيطره على حريق اعصابه وهتف : سبيني لوحدي!!
اقتربت منه وهتفت : لاا !
نظر لها بحد وفتح فمه ولكنها توقفت أمامه ووضعت يدها على فمه وهتف : مش هسيبك!! ازاي تعمل كده هو كده هيشك فينا اكيد؛
نظر لها بحده ارتعشت يدها وسحبتها بسرعه وقالت : أنا اسفه بس انت كنت هتودي نفسك في داهيه وهو مش هيبطل شرب ابدا !!
قطب حاجبه بدهشه وهتف بغضب : انتي فاكره اني ضربته عشان كده ؟!
نظرت له بفضول وهتفت بعصبيه : امال ضربته ليه؟؟ هضيع كل حاجه في لحظه غضب ليه؟!
قبض على ذراعها بعنف وهدر : لا يا ونس! أنا ضربته عشان الكلام الفارغ اللي قاله امبارح؛ أنا مش نسيه وكنت هصفي حسابي معها ..بس انتي اللي وقفت في وشي!!
هزت راسها بالنفي وردت بذهول : برضو غلط كده ممكن يشك فينا ! وانا اصلا متعوده منه علي اكتر من كده ،
ياما ضربني ،وبهدلني ياما حاول يبيعني ،وانا ساكته ومتحمله عشان اخواتي البنات !!
اقترب منها وهدر بغضب: كان زمان وخلصنا !
انتي دلوقتي مراتي فاهمه يعني ايه؟ يعني اللي يدوس ليكي على طرف هدوس علي روحه اطلعها في ايدي !!
هزت راسها بالنفي وصاحت بعصبيه : كده مش هنخلص من المشاكل !وانا نفسي اعيش من غير مشاكل..
أنا تعبت والله هو حرام اعيش زي اي بنت طبيعيه ..
صاحت باخر كلماتها بنحيب وسحبت نفسها وهرولت الي المرحاض ..وهي تنحب وتشهق بعنف …
فتحت صنبور الماء وأخذت تضرب وجهها بالماء البارد وهي تنحب بصوت مسموع ..
اقترب من المرحاض وهو يسمع صوت نحيبها وكأن دموعها تحرق قلبه بنار حارقه طرق الباب وهتف: ونس !!
لم يجد منها رد فهتف مره آخره : ونس افتحي الباب ده!!
لحظات وفتحت الباب وهتفت: نعم أنا تعبانه ومش قادره اتكلم بجد في حاجه تاني !!
حدق الي فستانها المبتل وسحبها اليه وهمس: كفايه يا ونس ؛اهدي تعالي معايا !!
سحبها الي غرفه الملابس وسحب أحد الفساتين القديمه لزوجته وهتف : خدي غيري هدومك عشان متتعبيش !!
نظرت له ودموعها تنزل علي وجنتيها وقبضت علي الفستان بغضب وهدر: هات كده !
ومسكت الفستان وقامت بـ تمزيقه بغضب وهي تشعر بنار حارقه تحرق قلبها وصاحت : أنا مش هلبس هدوم حد تاني ولا مراتك ولا غيرها!!
اقترب منها وهو يشعر بشتعال الغيره بعينيها وهتف : دلوقتي انتي اللي مراتي وحبيبتي !!
نظرت له وصاحت : بلاش تستفزني بقا ؛
كتم ضحكته وهمس: ليه فكره اني بستفزك دي الحقيقه!!
ألقت الفستان علي الأرض وهتفت : طيب شوف كده!!
اندفعت الي الارفف وبدأت بتقطيع الملابس بغضب وعصبيه ، وهو يضع يده داخل جيبه وينظر لها استمتاع كبير ،ثم اقترب وأخرج مقص من أحد الإدراج ومده لها واردف ببرود: المقص احسن بدل ما ايدك توجعك يا حبيبي طلما حاسه انك كده تهدي !!
نظرت له بدهشة ثم نظرت إلي المقص والقت الملابس علي الأرض وهتفت: يوووه بقا !!
حاولت الخروج من الغرفه ولكنه تمسك بها من ظهرها وضمها بحضنه وشدد عليها وهمس: لو لسه مهدتيش ادخلي علي هدومي كمان المهم تهدي !!
ضربة الأرض بقدمها بغيظ وغمغمت : لا اوع كده ؛
دفن وجهه بعنقها وامتصه بشغف وهو يضمها لحضنه بقوه حتي رفعها عن الأرض وهمس : كل حاجه تحت رجلك يا ونس دنيتي بس انتي اهدي !!
قبضت على ملابسها وحاولت التملص منه وهمسة: جبران هقولك حاجه !!
انزلها برفق ولفها بين أحضانه وهمس : قولي حاجه يا فاليروز ؛
عضت ع شفتها بخجل من تصرفاتها واحتوائه لها !!
وضع يده أسفل ذقنها ورفع وجهها ومرر إبهامه علي شفتها وهمس : قولي يا حبيبي !
نظرت له وهمسة بدموع : انت ليه بتعمل معايه كده؟!
ليه اتغيرت كده ؟؟
نظر لها واردف: عشان انتي تستاهل اكتر من كده !
هزت راسها ودموعها تنهمر على وجنتيها وغمغمت: من امتي وده رايك فيا ؟!
ضمها إليه ورفعها بين ذراعيه وسار بها الي الفراش ووضعها براحه ورد : كل اللي عايزك تعرفيه انك لفتي نظري من اول لحظه .. بس كان حاجات كتير واقفه بينا.. أنا كنت اعمي بس لما عيوني فتحت مقدرش اقاوم عشقك اكتر من كده !؟
ضمها إليه ورفعها علي ساقيه وهمس : بعشقك يا فاليروز..
اقترب منها ودنا عليها وقبض على شفتيها بقبله عميقه مرر يده ع جسدها وهو يتعمق بشفتيها ويسحب لسانها ويمتصه بشراسة قاتله تاوهت وضمته إليها وهمسة : علي مهلك شفايفي بتوجعني!!
همس بين شفتيها : احسن ؛
والتهم شفتيها بأسنانه ..ويده تعبث بملابسها ينزعها بسرعه .. وهو يمرر يده على جسدها ويقبض علي نهديها ويلتهم عنقها بتملك حارق .. وسحبها اليه واعتلها وهو يرفع الغطاء عليهم .. وسحبها في دوامه من المشاعر التي ابتلعتها بداخلها ولا تستطيع مقاومتها ابدا ..
مر الوقت سريعا وسقطت في نوم عميق بين أحضانه.. ظل يمسح على شعرها وهو يتذكر عندم ارسل بعد الرجال الي هذا الحقير هاني حتي يلقنه درس في الاخلاق !!
فلاش باك …
جلس على مكتبه ،وهو ينتظر دخول علاء ،وهو ينظر إلي الفراغ أمامه حتي دلفت السكرتيره وقالت: علاء الكردي يا فندم!!
اشاره لها بحزم وهتف: دخليه ؛
اومات له وخرجت ولحظات ودلف علاء وهتف : تمام يا باشا ،عايز على الأقل ست شهور عشان يعرف يقف علي رجليه !!
اشار له وهتف: هات ؛
تحرك الي المكتب ووضع اللوح الالكتروني أمامه وهتف: اتفرج وملي عينك ياباشا!!
نظر جبران إلي الشاشه وابتسم بجانب فمه وهو يشاهد الحقير هاني ، ورجال علاء يقومون بضربه ضرب مبرح وهو يلتقط أنفاسه بصعوبه ،ويرتجف بين أيديهم كـ ورقه شجر في مهب الريح …
عوده …
فاق من أفكاره وهو يمسح على شعرها وقال: وحياتك كل شخص زعلك في الدنيا دي اشتري عداوة جبران الباشا …
…………………….
علي الشاطئ ..
كانت الأجواء تضج بالفرحه والسعاده.. حيث تتراقص أمواج البحر تحت ضوء القمر، والسماء مرصعة بالنجوم وشموع متناثرة على الرمال، واوراق الورود البيضاء والحمراء تفترش المكان، وطاولة صغيرة عليها عشاء فاخر، وسط أجواء حالمة تتراقص فيها الأضواء الخافتة..
توقفت دمع وهي تنظر حولها بعينين متسعه بالدهشة، و قلبها يخفق بقوة،ضحك سليم بشده عليها وغمغم : دمع حبيبتي اهدي!!
نظرت له ووضعت يدها علي فمها بعدم تصديق وهو يبتسم لها بحنان يشعل الدافئ بقلبها ..
همسة دمع بدموع الفرح تخنق صوتها : سليم…!
اقترب منها ورفع يدها الي فمه وقبلها بحنان وهمس : كنت مستني اللحظة دي من زمان… مستني أقولك قد إيه بحبك، وقد إيه الليلة دي بالنسبة لي أغلى ليلة في حياتي.
همسة دمع بأنفاسها متقطعه و دموعها تتلألأ في عينيها وهي لا تستوعب كم الحب في صوته ونظرته، حاولت أخرج صوتها لكن الكلمات تخونها
اقترب منها أكثر وقبض علي وجنتيها وغمغم: من أول يوم شفتك فيه، وأنا عارف إنك قدري يمكن الطريق كان صعب، يمكن وجعتك، بس أقسم لك يا دمع إنك هتبقي جوا قلبي طول عمري ومن النهاردة عايزك تعرفي إنك مش بس مراتي إنتي روحي.
هزت راسها ودموعها تنهمر على وجنتيها ولكنها ولاول مره دموع الفرح تسقي ورود وجنتيها وهمسة : مش عارفه اقولك ايه بس انا مش قادره اصدق اصلا !!
كور وجهها ومسح دموعها بطرف أصابعه وهمس أمام شفتيها: الليلة دي مش عايز أشوف دموعك ابدا يا دمع ولا حتي دموع فرح… أنا وعدت نفسي إن من النهاردة، مش هخلي عيونك تدمع غير من السعادة.
اقترب منها والتهم شفتيها بقبله ناعمه.. سرت رعشه بجسدها وارتجفت بين أحضانه.. ابتسم بين شفتيها وهو يشعر برتجافها بين يديه ..وضغط عليها بقوه والتهم شفتيها بعنف ..ويده تمسح على ظهرها برفق..
اخيرا حرر شفتيها وهمس : تجنني يا بت!
لمس شفتيها بلمسه رقيقه وهمس : بتحبيني؟!
ابتسمت برقه وهمسة بصوت مرتجف : مـ مش هتقدر تتخيل بحبك ادي ايه!!
قبل غمازاتها وهمس : حاولي كده يمكن اتخيل!!
ضحكت بخجل وهمسة: اكتر من روحي يا سليم؛
رفعها بين يديه ودار بها وهمس : قلب سليم وعمري..
ضحكت بمرح وهتف : هدوخ يا سليم!!
…………………..
بعد مرور يومين في فندق الباشا ..
استيقظ جبران من النوم علي رنين الهاتف ..
فتح عينيه وسحب هاتفه ، وحدق به وابتسم بحب ووضع الهاتف على أذنه وغمغم بصوت متحشرج: صباحك ورد يا فاليروز ؛
اغمض عينيه وهمسة : صباح النور!
اعتدل وغمغم : احلي نور انتي علي الصبح يا ونس دنيتي.. وحشتيني اوي يا حبيبي!
للحظه شردت معه ونس لماذا هاتفه الان وهمسة : جبران بقا !
تنهد وقال : روح جبران!! اعمل ايه لي يومين مش بشوفك ..ولا بنام في حضنك بعد ما ادمنته خلاص…
عضت على شفتها بخجل وقالت : جبران نستني أنا عايزه منك ايه !!
ضحك عليها وتمتم: أوامرك يا فاليروز عايزه ايه ..
اومات له وردت: عايزه اقولك حاجه!!
رد الآخر: قولي حاجه ؛
- انا عايزه انزل الشغل بقا.. أنا مش بحب اقعد في البيت.. احنا لينا يومين وانت رافض انزل الشغل مش عارفه ليه؟!
اغمض عينيه وهو يحاول السيطره على غضبه وهتف : أنا مش شايف له لازمه الشغل يا ونس ؟!
رفعت حاجبها وغمغمت: ازاي ملهوش لازمه بس؟
انا اللي بصرف علي البيت!!
كور قبضته وهدر : بلاش تعصبيني بقا وتفكريني بالوضع السخيف ده!!
أغمضت عينيها بيأس وردت: الوضع ده غصب عني وعنك؟ اصبر لحد ما سليم ودمع يتجوزه انا مش طالبه منك اكتر لو سمحت !!
زفرا بحنق وغمغم: خلاص يبقي لحد ما نعلن جوازنا اتحملي انتي النتيجه بقا.. أنا مش قادر اتحمل الوضع ده يا ونس!! وإذا كان علي الشغل والمصريف أنا هحطلك مبلغ تـ ..
قطعته ونس بنبره قاطعه : لا طبعا انت اتجوزتني أنا مش اهلي معايه! مستحيل ده يحصل وتصرف عليهم جنيه واحد !!
اغمض عينيه وهتف بحسم : ونس صووتك…
عضت على شفتها وصمتت بحزن ..ساد الصمت لحظات حتي هتف : ونس أنا دلوقتي جوزك وانتي مراتي بلاش تكبري الموضوع !!
هزت راسها بالنفي وغمغمت: جبران انت عايز تزعلني؟!
رد الآخر : لا طبعا!!
ردت بحسم : يبقي متفتحش الموضوع ده تاني لو سمحت !
زفرا بضيق وغمغم : طيب ماشي يا ونس..
صمت لحظه وهتف : تقدري تيجي الشغل النهارده سلام..
هزت راسها وهمسة: سلام !
مر وقت قصير وصلت ونس إلي الفندق.. ودلفت من البوابه ..ولكنها توقفت علي صوت وائل عندما جهر مناديا : ونس
أغمضت عينيها وهمسة: يارب قدرني مش عايزه اجرحه!!
وقفت ودارت له وردت بتوتر : نعم !
اقترب منها وتمتم بغضب : كل ده يا ونس اسبوع معرفش عنك حاجه !رنيت عليكي كتير اوي ورسائل اكتر وانتي ولا هنا ولا عبرتيني !!
تارجحت عينها بخوف وقالت : معلش يا وائل أنا مش عارفه اقولك ايه! بس خلاص مفيش نصيب مش هينفع نكمل!!
نظر لها بدهشة ثم ضحك بتعب وغمغم : بلاش الهزار ده يا ونس أنا بحبك وانتي عارفه !!
تراجعت خطوه وهمسه: أنا عارفه وبجد غصب عني أنا كـ
قطعت جملتها صوت أنثوي رقيق يهتف : انسه ونس جبران بيه طلبك في مكتبه فورا ..
اومات لها ونس بعيون حزينه وهتفت : حاضر ..
ثم نظرت إلي وائل المندهش بغضب وقالت : انساني يا وائل مفيش نصيب بينا!!
تحركت بسرعه ولم تنتظر الرد منه ووقف هو يراقبها بذهول مخلوط بالغضب وغمغم : ليه كده يا ونس ؟!طب ايه اللي حصل دانا حبيتك من قلبي !!
…………………………
في مكتب جبران ..
دقت المكتب واستمعت الي صوته العميق يأذن لها بالدخول وغمغم : ادخل!!
دلفت وأغلقت الباب وردت : نعم ..
نهض من مكتبه وهتف : حمد لله على السلامه يا حبيبي!
اقتربت منه وقالت : الله يسلمك؛
رفعت راسها ونظرت إليه وقالت: طلبتني!!
اوما لها وكور وجهها بين يديه وقال: اه طلبتك عشان اقولك انك مش هتشتغلي في المطبخ تاني ..
أنا عايزك هنا جنبي!!
نظرت له بدهشة وردت: ليه؟ وازاي؟ وانا مش مخلصه دراستي يعني معنديش شهادات!!
ابتسم بجانب فمه واقترب منها وقبض على خصرها بحميميه والصقها به وهمس : أنا اشهدلك بشهادة معتمدة من جبران الباشا انك سحرتي قلبي بجمالك ،
ومنشفه ريقي بدلالك ..
حاولت التملص منه وهمسة بخجل : جبران احنا في المكتب بلاش كده!!
دفن وجهه بعنقها وهمس : المكتب مكتبنا يا قلبي ..
وانا عايز يبقي لينا ذكره في كل مكان، وكل حته!!
لفت ذراعيها بنعومه حول منكبيه وهمسة: لا عيب مينفعش كده!!
دفعها للحائط ودنا منها وهمس أمام شفتيها بصوت متحشرج بشهوه : اه عندك حق واخد بالي أنا !!
قبض على ذقنها ورفع وجهها والتهم شفتيها وهو يميل برأسه حتي يتمكن من شفتيها بقبله ماجنه التصق بها واحتك بها بعنف شهقت بفزع وهي تشعر به يحتك بها همسة بضعف: كفايه كده يا جبران احنا في المكتب !!
همس من بين شفتيها: شفايفك وحشوني اعمل ايه؟!
تملصت منه بخجل فقبض على خصرها من الخلف وضمها بحضنه وشدد عليها وظهرها علي صدره
وهمس: علي شرط الليله تباتي معايه!!
ذمة شفتيها وقالت: ازاي بس؟!
أشار برأسه إلي الاعلي وغمغم: فوق في اوضتي!
حاولت التملص منه وهمسة: لا لو حد عرف اني نايمه في اوضتك سيرتي هتبقي علي كل لسان في الفندق!!
سحبها إليه بقوه وهتف: اللي يجيب سيرتك هخليه يتحسر علي لسانه!!
ربتت على صدره وقالت: احنا نتجنب ده احسن !
اوما برأسه وقال : ماشي بس ده مؤقتا لازم الكل يعرف أننا اتجوزنا أنا مش هتحمل العيشه دي!!
اجفلت ونس علي صوت شهقه عاليه مصحوبه بذهول
وغمغمت : ازاي متجوزين يعني ؟!
………………………
ساحره القلم ساره احمد